Σημεία από το χαιρετισμό της Υπουργού στην εκδήλωση για τον εορτασμό της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου

ΦΕΒ 8, 2011

Η σημερινή ημέρα, που γιορτάζεται για 8η χρονιά, είναι μια αφορμή για να εξετάσουμε τις προοπτικές και τους ορίζοντες που ανοίγονται μέσω του διαδικτύου, ένα θέμα με διαστάσεις, που αφορά όλες τις κοινωνίες, όλες τις οικογένειες και όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα.

Τα παιδιά είναι πάντα παιδιά. Θα έχουν άγνοια κινδύνου, περιέργεια και θα προχωρούν πέρα από τα όρια που φανταζόμαστε. Το διαδίκτυο είναι άναρχο και οι κανόνες του μεταβάλλονται συνεχώς.

Η θέσπιση κανόνων είναι αναγκαία, αλλά όχι ικανή συνθήκη για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Αναγκαία συνθήκη σημαίνει ότι διαμορφώνουμε, στο βαθμό που μπορούμε, τους κανόνες εκείνους, με τους οποίους το παιδί έχει τη δυνατότητα να προστατεύεται. Από την άλλη υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος της αδιαφορίας , που βασίζεται στην άγνοια ή στην ημιμάθεια. Την ίδια στιγμή υπάρχει και ο κίνδυνος της κουλτούρας του «Big Brother», εξαιτίας του φόβου.

Ας μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά, όσον αφορά στο διαδίκτυο, μας διδάσκουν. Έτσι γινόταν από τη στιγμή που ξεκίνησε το διαδίκτυο και έτσι θα γίνεται. Τα παιδιά ξέρουν πάντα περισσότερα και κινούνται με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα.

Χρειάζεται, λοιπόν, οργανωμένη υποστήριξη και προς τους γονείς, ώστε να μάθουν να χρησιμοποιούν τα εργαλεία, αλλά και προς τους εκπαιδευτικούς.

Έχουμε ενδιαφέροντα παραδείγματα και πιλοτικά σωστές λειτουργίες από εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, σε όλη τη χώρα, για το πώς αντιμετωπίζεται το θέμα των κανόνων στο διαδίκτυο.

Έγινε μια σειρά από δράσεις. Η συνεργασία με το Saferinternet ήταν ουσιαστική, με τη συμφωνία που υπογράψαμε, για να μπορέσουμε να συνεργαστούμε σε όλα τα επίπεδα.

Υπήρξαν συγκεκριμένοι κανόνες για τη λειτουργία του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου- που είναι ίσως το μεγαλύτερο δίκτυο στην Ελλάδα( www.sch.gr), με το μεγαλύτερο αριθμό χρηστών. Έγιναν διαδικασίες που αφορούν στην ασφάλεια των λογαριασμών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των παιδιών.

Υπάρχει συνεχής συνεργασία με την κοινότητα των εκπαιδευτικών στο διαδίκτυο και έχουν υπάρξει οδηγίες προς τους γονείς. Αυτές οι διαδικασίες και οι κανόνες μας επιτρέπουν να δώσουμε στα παιδιά μας τη δυνατότητα να αναπτύξουν την κριτική ικανότητα που χρειάζονται, ώστε να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με το σωστό τρόπο – γιατί το διαδίκτυο, για αυτή τη γενιά είναι μέρος της ζωής τους.

Το διαδίκτυο έχει τεράστια δύναμη. Το πιο σημαντικό είναι οι πολίτες να έχουν την κριτική ικανότητα για τη σωστή χρήση του. Η παρέμβαση της Πολιτείας και του Υπουργείου Παιδείας είναι ουσιαστική, ώστε η ψηφιακή διάσταση του Νέου Σχολείου να περιλαμβάνει όλα αυτά που είναι αναγκαία: το ψηφιακό περιεχόμενο, τη χρήση του διαδικτύου ως εργαλείο για τη μάθηση, τη συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τις σωστές υποδομές. Όλα αυτά τα εργαλεία, ουσιαστικά, επικεντρώνονται στη γνώση και χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ως εργαλείο. Η ουσία του σχολείου και του εκπαιδευτικού συστήματος δεν θα παύσει ποτέ να είναι η γνώση και η ανάπτυξη πολιτών με κριτική ικανότητα.

Είναι σημαντικό το στοίχημα της ψηφιακής διάστασης του Νέου Σχολείου, που πρέπει να κερδίσουμε. Δεν πρέπει να το βλέπουμε απλώς ως ένα διαδραστικό πίνακα, ένα κομπιούτερ ή ένα ηλεκτρονικό βιβλίο στα χέρια του παιδιού. Όλα αυτά πρέπει να αποτελούν τα εργαλεία, με τα οποία το παιδί μπορεί να χρησιμοποιήσει σωστά τη γνώση.

Το διαδίκτυο είναι πλέον μέρος της ζωής μας. Όλοι μας, όσοι ερχόμαστε σε επαφή με τα παιδιά, έχουμε ευθύνη να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να τα προστατεύσουμε επί της ουσίας και να τους δώσουμε τα εφόδια εκείνα, για να μπορέσουν να προστατεύσουν τον εαυτό τους και να χρησιμοποιούν δημιουργικά τα εργαλεία που τους παρέχονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μια χώρα δεν μπορεί να είναι εταιρία

ΑΥΓ 31, 2012

Ομιλία στο Οικονομικό Συμπόσιο «Alpbach» στη Βιέννη

ΑΥΓ 30, 2012

Δήλωση μετά τη συνέντευξη του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για τη μεταρρύθμιση για την Ανώτατη Εκπαίδευση

ΙΟΥΛ 31, 2012