Σημεία από την ομιλία στα εγκαίνια της έκθεσης του Μουσείου Γουλανδρή

ΦΕΒ 17, 2011

Το βιβλίο είναι ένας συνδετικός κρίκος ανάμεσα στις εποχές. Σήμερα, που τα πράγματα αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς, οφείλουμε να διατηρούμε τις ρίζες μας. Να προχωράμε μπροστά με βάση την Παιδεία, τον Πολιτισμό, τη Γλώσσα και την Ιστορία μας. Πρέπει να βασιζόμαστε στο παρελθόν μας, αλλά και να μπορούμε να δημιουργήσουμε αυτό που απαιτούν οι εποχές μπροστά μας.

Το Υπουργείο Παιδείας έχει την ευθύνη μιας ολοκληρωμένης πολιτικής, που δημιουργεί τις βάσεις για τη νέα εποχή. Το Ψηφιακό Σχολείο, είναι μία από τις διαστάσεις του Νέου Σχολείου – που βασίζεται και στη δουλειά που έχει κάνει ο καθηγητής, Γιώργος Μπαμπινιώτης, που βρίσκεται σήμερα εδώ.

Είναι μεγάλη η πρόκληση, η ανάγκη των παιδιών να εισέλθουν, με όλα τα αναγκαία προσόντα, στην ψηφιακή εποχή. Το μεγάλο στοίχημα είναι να αντιληφθεί το παιδί από μικρή ηλικία ότι η ψηφιακή εποχή δεν είναι μόνο ο ηλεκτρονικός υπολογιστής και η καλή γνώση χειρισμού του, αλλά μέσα από την Παιδεία να δει τον υπολογιστή ως ένα εργαλείο, που αλλάζει τα δεδομένα, στην απόκτηση της γνώσης. Η διδασκαλία, τα προγράμματα σπουδών πρέπει να συνδεθούν με την ψηφιακή εποχή, τους διαδραστικούς πίνακες, τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Κάθε παιδί πρέπει να έχει τη δυνατότητα να προσλαμβάνει με ευκολία το νέο περιεχόμενο και να δημιουργεί, διατηρώντας παράλληλα τη σχέση του με το βιβλίο.

Στα 800 ολοήμερα δημοτικά σχολεία με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα έχουν εισαχθεί στην Α’ Δημοτικού η πληροφορική ως παιχνίδι, καθώς και η φιλαναγνωσία. Εκπαιδευτικοί και λογοτέχνες φέρνουν το παιδί σε επαφή με το χώρο της λογοτεχνίας και το κάνουν να αγαπήσει το βιβλίο.

Πραγματοποιήσαμε την πρώτη πανελλαδική συνδιάσκεψη για τη διαμόρφωση νέας εθνικής στρατηγικής για τις Βιβλιοθήκες, τα Αρχεία και τα Μουσεία. Ο πλούτος της χώρας μας πρέπει να συνδεθεί με την ψηφιακή εποχή. Έχουν τεθεί συγκεκριμένοι στόχοι για τη δημιουργία ενός ενιαίου δικτύου στη χώρα, όπου θα εντάσσονται όλες οι βιβλιοθήκες – δημόσιες, δημοτικές, ακαδημαϊκές και ιδιωτικές – θα συνδέονται με τα αρχεία και όλα αυτά με την εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες. Τα ελληνικά αρχεία έχουν τεράστιο πλούτο και έχουν μεγάλη σημασία για την ιστορία της χώρα, αλλά και για το μέλλον της.

Σε μια εποχή κρίσης– την ζούμε όλοι καθημερινά – υποχρεούμαστε να κάνουμε μεγάλες και σημαντικές μεταρρυθμίσεις. Και εμείς ως Υπουργείο και καθένας από το χώρο όπου βρίσκεται, έχουμε να επιλέξουμε εάν θα περιμένουμε να γίνουν τα οικονομικά καλύτερα για να διαχειριστούμε και να συμμαζέψουμε την υπάρχουσα κατάσταση ή εάν θα προχωρήσουμε στις πιο σημαντικές από τις αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, προσπαθώντας να προσαρμοστούμε στα οικονομικά δεδομένα. Εμείς κάναμε τη δεύτερη επιλογή, η οποία απαιτεί εξορθολογισμό, σχέδιο, στόχους και χρονοδιαγράμματα – πράγματα στα οποία δεν είμαστε εθισμένοι. Αντιθέτως, είμαστε εθισμένοι στο να διατυπώνουμε προθέσεις. Στην πράξη, όμως, έχουμε μεγάλες δυσκολίες. Αυτή την κουλτούρα καλούμαστε όλοι μας να αλλάξουμε.

Είναι η στιγμή να αλλάξουμε θετικά ως χώρα και να φέρουμε στην επιφάνεια τα σημαντικά πλεονεκτήματα του λαού και του έθνους μας. Χρειάζεται η συμμετοχή όλων μας και χρειάζονται φωτεινά παραδείγματα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

«Έκθεση Ντράγκι: Αναπτυξιακή Προοπτική στην Ελλάδα & την ΕΕ»

ΝΟΕ 4, 2024

Μια χώρα δεν μπορεί να είναι εταιρία

ΑΥΓ 31, 2012

Ομιλία στο Οικονομικό Συμπόσιο «Alpbach» στη Βιέννη

ΑΥΓ 30, 2012