Σημεία συνέντευξης, στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΙ

ΑΥΓ 31, 2011

Σημεία συνέντευξης της Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου, στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΙ και το δημοσιογράφο Άρη Πορτοσάλτε

Για τον εορτασμό του Ραμαζανιού:

Υπουργός: Είναι μία πραγματικότητα ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός Μουσουλμάνων και επίσης ότι φέτος έγινε μία υποδειγματική οργάνωση. Μπήκαν όροι, τους δόθηκε μία συγκεκριμένη χρονική περίοδος 4 ωρών, έγιναν συνεννοήσεις με τις οργανώσεις, οι άνθρωποι πήγαν, έκαναν την προσευχή τους, χωρίς το παραμικρό πρόβλημα. Αυτό σημαίνει ότι όταν τα πράγματα είναι οργανωμένα και υπάρχει συνεννόηση, υπάρχουν και αποτελέσματα.

Για την πιθανότητα διδάκτρων στο Πανεπιστήμιο:

Υπουργός: Το είπα στη Βουλή και θα σας το πω με τις ίδιες σκληρές λέξεις: γύρω από το Νόμο αναπτύσσονται άθλια ψέματα -απολύτως συνειδητά- για να δημιουργήσουν αναταραχή σε φοιτητές και όχι μόνο, οι οποίοι δεν ξέρουν και δεν έχουν δει το Νόμο. Το κάνω απολύτως σαφές, δεν υπάρχει απολύτως κανένα θέμα διδάκτρων σε όλες τις προπτυχιακές σπουδές όπως συνέβαινε και μέχρι τώρα. Η συζήτηση ξεκίνησε από την Σύνοδο των Πρυτάνεων του Ιουλίου οι οποίοι για να δείξουν ότι υπάρχει θέμα με το Νόμο είπαν ότι τίθεται θέμα διδάκτρων. Δεν υπάρχει κανένα άρθρο, δεν έγινε ποτέ καμία συζήτηση, δεν είναι δυνατόν από το Σύνταγμα. Μιλάμε για δημόσια δωρεάν Παιδεία. Δεν υπήρξε ποτέ στο μυαλό μας, δεν υπάρχει κανένα απολύτως θέμα, επομένως είναι ένα άθλιο ψέμα που αναπαράγεται. Το είδα, πάλι, σήμερα το πρωί σε ένα κανάλι που έπαιρνε συνέντευξη από φοιτητές έξω από μία κατάληψη και τους ρώτησε γιατί κάνετε κατάληψη και είπαν γιατί θα υπάρχουν δίδακτρα, γιατί δεν θα παίρνουμε δωρεάν συγγράμματα και γιατί καταργήθηκε το άσυλο. Το άσυλο καταργήθηκε, είναι σαφές, δίδακτρα δεν υπάρχουν το κάνω απολύτως σαφές και τα συγγράμματα θα δίνονται κανονικότατα δωρεάν. Τα παιδιά θα έχουν επιπλέον πρόσβαση στις σημειώσεις των καθηγητών γιατί οι καθηγητές οφείλουν πλέον να βάζουν στο διαδίκτυο τις σημειώσεις τους και όχι να τις διακινούν οι παρατάξεις με ανταλλάγματα στην αρχή της χρονιάς. Θα έχουν λοιπόν και τα παιδιά τη δυνατότητα πρόσβασης σε όλες τις ηλεκτρονικές σημειώσεις και σε όλα τα ηλεκτρονικά συγγράμματα των αντίστοιχων Σχολών όλων των Πανεπιστημίων. Θα μπορεί δηλαδή ένας φοιτητής Ιατρικής του Πανεπιστημίου του Έβρου να έχει πρόσβαση και στα συγγράμματα της Θεσσαλονίκης και στα συγγράμματα της Ιατρικής Αθήνας κτλ. Γίνονται λοιπόν πολύ καλύτερα τα πράγματα.

Για τις κινητοποιήσεις στα ΑΕΙ και τη στάση των παρατάξεων:

Υπουργός: Οι παρατάξεις θίγονται απολύτως με βάση αυτά που είχαν ως τώρα ως στοιχεία δράσης τους. Οι παρατάξεις είναι ελεύθερες ενώσεις ανθρώπων με βάση τις ιδέες τους ή τις πολιτικές τους ή τις προτάσεις τους. Θα υπάρχουν, θα μπορούν να οργανωθούν όσο θέλουν όμως οι παρατάξεις σύμφωνα με το νέο Νόμο αλλά δεν συμμετέχουν και δεν έχουν κανένα λόγο στον τρόπο με τον οποίο εκλέγεται ο φοιτητής ή οι φοιτητές οι οποίοι συμμετέχουν στη Σύγκλητο και στα όργανα. Δηλαδή, το μοντέλο της συνδιοίκησης των Πανεπιστημίων με τις παρατάξεις έχει τελειώσει και όσοι θέλουν αυτό να το μεταφράσουν ως τέλος της Δημοκρατίας κατανοεί ο καθένας ότι έχουν ένα ίδιο συμφέρον. Εγώ είδα τις ανακοινώσεις συγκεκριμένων οργάνων της ΠΑΣΠ και συγκεκριμένων οργάνων της ΔΑΠ, που είναι εναντίον του Νόμου, δεν μπαίνουν όμως στην ουσία. Νομίζω ότι ο καθένας πρέπει να μπει στην ουσία όπως και οι παρατάξεις. Είναι σαφές πλέον στο Νόμο, οι παρατάξεις δεν έχουν λόγο στα Όργανα Συνδιοίκησης.

Σε ερώτημα για το ποιος ορίζει την εξεταστική περίοδο:

Υπουργός: Το ερώτημα έχει τόσο αυτονόητη απάντηση. Όταν, όμως, υπάρχει Πρύτανης που λέει ότι τα παιδιά ορίζουν πότε θα δώσουν εξετάσεις και όταν οι Σύγκλητοι βγάζουν αποφάσεις που λένε ότι «αναβάλουμε τις εξετάσεις για να δώσουμε τη δυνατότητα στους φοιτητές να κάνουν τις κινητοποιήσεις τους» καταλαβαίνουμε γιατί χρειαζόταν ο Νόμος και γιατί η συναίνεση σε αυτόν τον Νόμο δεν έγινε από τα κόμματα, επιβλήθηκε από την Κοινωνία η οποία λέει «δεν πάει άλλο!» με όλη αυτήν την έλλειψη ευθύνης απέναντι στο Πανεπιστήμιο.

Με τον καινούριο Νόμο για να μπορέσει κάποιος να δώσει εξετάσεις σε ένα ο μάθημα θα πρέπει να έχουν συμπληρωθεί 13 εβδομάδες μαθημάτων, αν δεν συμπληρωθούν οι 13 εβδομάδες το μάθημα δεν θα μπορεί να εξεταστεί. Εάν δεν συμπληρωθούν οι εβδομάδες μαθημάτων σε πολλά μαθήματα, χάνεται τότε το εξάμηνο. Η Σύγκλητος που ελαφρά τη καρδία, μεταθέτει πίσω 15 ημέρες τις εξετάσεις σημαίνει ότι πάει πίσω 15 ημέρες τα μαθήματα και αν δεν γίνουν τα μαθήματα μέσα στα Χριστούγεννα θα χαθούν τα εξάμηνα. Δεν γίνεται πλέον να θεωρούμε ότι η διδασκαλία, η μάθηση, οι οργανωμένες σπουδές είναι δευτερεύον πράγμα σε σχέση με τα δικαιώματα των παρατάξεων ή με τα δικαιώματα των συγκεκριμένων ομάδων του Πανεπιστημίου το οποίο αντιμετωπίζει επί δεκαετίες την κοινωνία ως να μην υπάρχει. Το ελληνικό Πανεπιστήμιο το πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος, εμπιστεύεται σε αυτό τα παιδιά του, και το ελληνικό Πανεπιστήμιο δεν μπορεί -ή κάποιες δυνάμεις του- να φαντάζονται ότι είναι ένα κοινόβιο που οι φοιτητές θα αποφασίζουν πότε θα δίνουν εξετάσεις, όπου οι Σύγκλητοι θα μπορούν -λόγω των κινητοποιήσεων- να αναβάλουν εξετάσεις και ότι όλα αυτά θα γίνονται χωρίς κανένα κόστος.

Πρέπει να πω, επίσης, ότι ποτέ -όταν τα Πανεπιστήμια είναι επί μήνες κλειστά- δεν γίνεται και η αντίστοιχη κατακράτηση μισθού- όλοι πληρώνονται κανονικά- αλλά τα μαθήματα δεν γίνονται. Οι φοιτητές οι οποίοι αποφασίζουν να έχουν ένα συγκεκριμένο τρόπο αντίδρασης δεν έχουν το αντίστοιχο κόστος του αγώνα. Δεν γίνεται και τα Πανεπιστήμια κλειστά, και όλοι να πληρώνονται και οι φοιτητές να μην χάνουν τα εξάμηνα και μάλιστα να υπάρχουν και αποφάσεις Συγκλήτων που να λένε οι 13 εβδομάδες γίνονται μέσα σε 7! Να αποδέχεται δηλαδή ο ακαδημαϊκός κόσμος ότι μπορεί να συμπυκνώσει τις 13 εβδομάδες σε 7, και ότι τα παιδιά μας θα μάθουν τα μισά γράμματα από ό,τι πρέπει για να τους επιτρέψουν να κάνουν καταλήψεις ή οποιαδήποτε είδους διαδικασία θέλουν χωρίς κανείς να σκέπτεται το διά ταύτα του Πανεπιστημίου, δηλαδή τη διδασκαλία την έρευνα και τη μάθηση. Αυτές είναι παθογένειες 10ετιών, δεν έχω καμία ψευδαίσθηση ότι θα αλλάξουν από τη μια μέρα στην άλλη, οι αποφάσεις των Συγκλήτων δεν δείχνουν καμία διάθεση ότι έχει γίνει κατανοητό το πρόβλημα και δεν γίνεται καμία συζήτηση επί της ουσίας του Νόμου.

Για τις δηλώσεις του κ. Πελεγρίνη:

Υπουργός: Ο συγκεκριμένος Πρύτανης έχει εκλεγεί, γιατί έτσι γινόταν ως τώρα, από συγκεκριμένες παρατάξεις. Οι παρατάξεις και ο Πρύτανης έχουν κοινά συμφέροντα. Επομένως ο Πρύτανης θα βγει και θα πει παιδιά ό,τι θέλετε καταλήψεις, διαδηλώσεις, κάνετε ό,τι θέλετε και όταν αποφασίσετε ελάτε να δώσετε και εξετάσεις. Τώρα το ότι αναβάλλονται οι εξετάσεις και αυτό σημαίνει ότι αναβάλλονται τα μαθήματα φυσικά δεν ενδιαφέρει τον Πρύτανη.

Θέλω εδώ να κάνω μία έκκληση από την εκπομπή σας. Το Πανεπιστήμιο έχει εκπληκτικές δυνάμεις. Έχει Καθηγητές οι οποίοι είναι κορυφές στον κόσμο και είναι πολλοί, δεν είναι λίγοι, υπάρχουν καθηγητές οι οποίοι ξέρουν πολύ καλά τι συμβαίνει. Οι Καθηγητές αυτοί δεν μιλούν γιατί φοβούνται για τη σωματική τους ασφάλεια! Δεν νομίζω ότι υπάρχει άλλη Δημοκρατία όπου υπάρχει τέτοιο θέμα, δεν τολμούν να μιλήσουν γιατί θα καεί το αυτοκίνητο, θα καταστραφεί το γραφείο τους, γιατί θα τους διακόψουν το μάθημα. Κάποια στιγμή δεν μπορούμε να μην λέμε πια αλήθειες σε αυτήν την ιστορία, αλλά οφείλουν οι υγιείς ομάδες του Πανεπιστημίου να πάρουν τα πράγματα στα χέρια τους. Και βεβαίως οι υγιείς δυνάμεις των φοιτητών, η μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών να κατανοήσουν και να δουν τι λέει ο Νόμος.

Για τα ΤΕΙ και την ρύθμιση τριετών σπουδών:

Υπουργός: Τα ΤΕΙ έχουν ένα διακριτό ρόλο ο οποίος έπρεπε να είναι ακόμα πιο διακριτός. Υπάρχει πάντα μία προσπάθεια ώστε να γίνουν τα ΤΕΙ Πανεπιστήμια. Εάν ήταν να γίνουν Πανεπιστήμια σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να έχουμε ΤΕΙ. Όμως η τεχνολογική ανάπτυξη μιας χώρας στηρίζεται πάρα πολύ στα ΤΕΙ και πρέπει να σας πω ότι σε ένα πολύ μεγάλο αριθμό ΤΕΙ οι απόφοιτοι βρίσκουν πολύ πιο εύκολα δουλειά, γιατί είναι η εφαρμοσμένη γνώση και γιατί σε πολλά ΤΕΙ της χώρας υπάρχει καλύτερη σύνδεση με την αγορά εργασίας.

Δίνεται τώρα με τον Νόμο η δυνατότητα τα ΤΕΙ και μέσω των Συμβουλίων τους και μέσω των Γραφείων Διασύνδεσης με την παραγωγή να παίξουν ένα πολύ ουσιαστικό ρόλο στην παραγωγή και να δώσουν τη δυνατότητα στους σπουδαστές τους από το 2ο ή 3ο έτος να μπουν στην αγορά εργασίας με εμπειρία και πρακτική άσκηση.

Η συζήτηση που γίνεται για τους 3ετείς κύκλους σπουδών δεν αφορά μόνο τα ΤΕΙ. Είπαμε, ότι επειδή με το Νόμο τα Ιδρύματα εντάσσονται στο ευρωπαϊκό σύστημα, των ακαδημαϊκών μονάδων, δηλαδή, το κάθε μάθημα και το κάθε 6μηνο έχει έναν αριθμό ακαδημαϊκών μονάδων που συνοδεύουν το φοιτητή και ο φοιτητής μπορεί να πάρει αυτές τις μονάδες και να πάει σε ένα άλλο αντίστοιχο ΤΕΙ και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό να παραμείνει 6 μήνες, να πάρει εμπειρίες από ένα άλλο Πανεπιστήμιο από μια άλλη πραγματικότητα, να πάρει τις ακαδημαϊκές μονάδες από εκεί να τις μεταφέρει στο εδώ Πανεπιστήμιο ή στο εδώ ΤΕΙ.

Αυτή η οργάνωση στην Ευρώπη είναι από 3 έτη και πάνω, δηλαδή, το ελάχιστο για τις Ανώτατες σπουδές είναι 3 έτη. Ο αριθμός των ετών ορίζεται από το ίδιο το Πανεπιστήμιο. Υπάρχουν, όπως ξέρετε, Πανεπιστήμια σε πολλές χώρες όπως π.χ. το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, στη Μεγάλη Βρετανία που έχει 3ετείς κύκλους σπουδών. Βεβαίως είναι πολύ εντατικοποιημένες. Υπάρχουν άλλα Πανεπιστήμια που έχουν 4ετείς και άλλα που έχουν 5ετείς. Όμως η διάρκεια των σπουδών δεν μπορεί να ορίζεται από τον Υπουργό. Δεν μπορεί ο Υπουργός να ορίσει πόσα έτη σπουδών χρειάζεται ένα Τμήμα ΤΕΙ στην Καβάλα ή στο Ηράκλειο ή το Πανεπιστήμιο στη Θράκη ή στην Αθήνα. Δίνουμε λοιπόν τη δυνατότητα με βάση τις ακαδημαϊκές μονάδες και την οργάνωση σπουδών τους και στα ΤΕΙ να αποφασίσουν τα Ιδρύματα πόσα χρόνια σπουδών είναι αναγκαία.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Συνέντευξη στο ONE CHANNEL με τον Μάνο Νιφλή

ΝΟΕ 5, 2024

Συνέντευξη στο voria.gr και τον Γιώργο Χατζηλίδη

ΟΚΤ 4, 2024

Συνέντευξη στο Βήμα και τη Μυρτώ Λοβέρδου

ΟΚΤ 4, 2024