Τρίτο Τραπέζι Διαλόγου του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ με θέμα την Δια Βίου Εκπαίδευση

ΜΑΡ 11, 2009

…Η Πολιτική Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, με αφορμή την πρώτη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου για την Παιδεία, τόνισε ότι το ΠΑΣΟΚ συμμετέχει στον διάλογο με σαφή και συγκεκριμένη πρόταση.
Για το θέμα της Δια Βίου Εκπαίδευσης η Άννα Διαμαντοπούλου έθεσε το πλαίσιο το οποίο πρέπει να διέπει την πρόταση του ΠΑΣΟΚ και τις παραμέτρους του διαλόγου, τονίζοντας ότι σε ένα τόσο σύνθετο πεδίο, εννοιολογικά, πολιτικά αλλά και συστημικά, δεν υπάρχουν απόλυτες προτάσεις και συνταγές. Υπάρχουν αρκετές διαφορετικές προσεγγίσεις και συστήματα στα κράτη μέλη, τα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη ως εισροές στον προβληματισμό μας. Εκείνο που επίσης έχει σημασία, και δυστυχώς η σημερινές πολιτικές δεν το λαμβάνουν καθόλου υπόψη, είναι η συζήτηση στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπό το πρίσμα της οποίας μπορεί να δομηθεί μια συνεκτική πρόταση για την οργάνωση της Δια Βίου Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη τα ειδικά χαρακτηριστικά και τις ανάγκες της χώρας…

Τρίτο Τραπέζι Διαλόγου του Τομέα Παιδείας ΠΑΣΟΚ

“Δια Βίου Εκπαίδευση»

11/03/09

Τρίτο Τραπέζι Διαλόγου του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ με θέμα την Δια Βίου Εκπαίδευση.

11.03.2009

Η Δια Βίου Εκπαίδευση και η ανάπτυξη ενός Εθνικού Συστήματος ρύθμισης και λειτουργίας της, αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης κατά την διάρκεια του δεύτερου τραπεζιού διαλόγου που οργάνωσε ο Τομέας Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, τη Τετάρτη 11 Μαρτίου 2009, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί των προτάσεων του Κινήματος για την Παιδεία.

Ανοίγοντας της εργασίες της ημερίδας το μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ, Συλβάνα Ράπτη, παρατήρησε εύστοχα ότι τόσο οι αποτελεσματικές πολιτικές όσο και οι θεσμικές ρυθμίσεις στο πεδίο της Δια Βίου Εκπαίδευσης αποτελούν έργο του ΠΑΣΟΚ, σε αντίθεση με την τελευταία πενταετία διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας κατά την οποία οι πολιτικές αυτές ατόνησαν. Αντίστοιχα η εφαρμογή των θεσμικών ρυθμίσεων, οι οποίες στηρίχθηκαν σε νομοσχέδια του ΠΑΣΟΚ, έγινε με τρόπο επιφανειακό και πρόχειρο, πράγμα το οποίο έχει δημιουργήσει και συσσωρεύσει καθοριστικά προβλήματα στην λειτουργία του συστήματος.

Ο Χρίστος Χάιδος, εισηγητής του ΚΤΕ Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας του ΠΑΣΟΚ, ανέπτυξε τα ζητήματα της επαγγελματικής κατάρτισης και απασχόλησης, τον δεύτερη δηλαδή συνιστώσα της Δια Βίου Εκπαίδευσης, άσκησε κριτική στην πολιτική της Ν. Δημοκρατίας η οποία «…με την υποχρηματοδότηση, την αδιαφάνεια, την προχειρότητα, την αναξιοκρατία, την κομματοκρατία, την ρουσφετολογία και την ανικανότητα οδήγησαν τόσο την αρχική βασική εκπαίδευση όσο και τη συνεχιζόμενη κατάρτιση και τη δια βίου επιμόρφωση σε απαξίωση και συρρίκνωση…» Αναφέρθηκε επίσης στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ για την αναδιάρθρωση και ποιοτική βελτίωση του ΟΑΕΔ.

Η Πολιτική Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, με αφορμή την πρώτη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου για την Παιδεία, τόνισε ότι το ΠΑΣΟΚ συμμετέχει στον διάλογο με σαφή και συγκεκριμένη πρόταση.

Για το θέμα της Δια Βίου Εκπαίδευσης η Άννα Διαμαντοπούλου έθεσε το πλαίσιο το οποίο πρέπει να διέπει την πρόταση του ΠΑΣΟΚ και τις παραμέτρους του διαλόγου, τονίζοντας ότι σε ένα τόσο σύνθετο πεδίο, εννοιολογικά, πολιτικά αλλά και συστημικά, δεν υπάρχουν απόλυτες προτάσεις και συνταγές. Υπάρχουν αρκετές διαφορετικές προσεγγίσεις και συστήματα στα κράτη μέλη, τα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη ως εισροές στον προβληματισμό μας. Εκείνο που επίσης έχει σημασία, και δυστυχώς η σημερινές πολιτικές δεν το λαμβάνουν καθόλου υπόψη, είναι η συζήτηση στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπό το πρίσμα της οποίας μπορεί να δομηθεί μια συνεκτική πρόταση για την οργάνωση της Δια Βίου Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη τα ειδικά χαρακτηριστικά και τις ανάγκες της χώρας.

Η πρόταση πολιτικής για την Δια Βίου Εκπαίδευση πρέπει να ενσωματώνει λύσεις οι οποίες απαντούν στα εξής ζητήματα, τα οποία θέτει η εκφρασμένη πρόταση στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ:

Ευρωπαϊκή / εθνική πολιτική, συγκλίσεις, συνέργειες, διαφοροποιήσεις)

Εθνικό σχεδιασμό – αποκέντρωση / τοπική διάσταση και συμμετοχή των κοινωνικών φορέων

Δια βίου εκπαίδευση για τον πολίτη (άμβλυνση εκπαιδευτικών ανισοτήτων) και τον εργαζόμενο (απασχόληση – αγορά εργασίας)

 

Πιστοποίηση γνώσεων και προσόντων

 

Συμβολή στην άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων.

 

Ο στόχος είναι διττός και ισόρροπος: ανάπτυξη της προσωπικότητας των πολιτών και ειδικά εκείνων που έχουν λιγότερες ευκαιρίες συμμετοχής στο εκπαιδευτικό σύστημα και υποστήριξη της πρόσβασης στην απασχόληση και την αγορά εργασίας.

 

Τόνισε επίσης την δυνατότητα συμβολής της Δια Βίου Εκπαίδευσης στην διαμόρφωση της εναλλακτικής αναπτυξιακής πρότασης του ΠΑΣΟΚ – το μοντέλο της Πράσινης Ανάπτυξης.

Ο υπεύθυνος για θέματα Δια Βίου Εκπαίδευσης του τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, Βασίλης Παπαδόγαμβρος, ανέλυσε την πρόταση διαλόγου για την Δια Βίου Εκπαίδευση, μια πρόταση προϊόν προβληματισμού, διαλόγου και δουλειάς πολλών στελεχών, οι οποίοι απαρτίζουν την ομάδα της Δια βίου Εκπαίδευσης σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης του ΠΑΣΟΚ, ο υπεύθυνος του οποίου, Αλέξης Κόκκος, έθεσε μια σειρά προτάσεις οι οποίες πρέπει, αφού τύχουν περαιτέρω επεξεργασίας να ενσωματωθούν στην πρόταση εξειδίκευσης του προγράμματος του ΠΑΣΟΚ για την Δια Βίου Εκπαίδευση.

(περίληψη του κειμένου- πρότασης διαλόγου)

Το Πανελλήνιο Σοσιαλιστικό Κίνημα, έχει προτάξει την Παιδεία στις άμεσες και σημαντικότερες προτεραιότητες του προγράμματος και της πολιτικής του.

Υποστηρίζει ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα, έχει ανάγκη από σημαντικές τομές οι οποίες θα προκύψουν από τη διενέργεια ενός ουσιαστικού διαλόγου με ολόκληρη την κοινωνία, οδηγώντας ταυτόχρονα στη σύνθεση μιας δημιουργικής εκπαιδευτικής πολιτικής με στρατηγικούς στόχους :

· την εξασφάλιση ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους τους πολίτες μέσα από τη δυνατότητα πολλών και εναλλακτικών τρόπων πρόσβασης.

· το δια βίου και καθολικό δικαίωμα στη μόρφωση, στη καλλιέργεια των δεξιοτήτων, στην ανάπτυξη της πολιτιστικής, δημοκρατικής και ανθρωπιστικής συνείδησης

· την αποτελεσματική σύνδεση της εκπαίδευσης με την οικονομική ανάπτυξη, την απασχόληση και την ευημερία

· την επικαιροποίηση, αξιολόγηση και πιστοποίηση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων που ο πολίτης κατακτά, σταδιακά ή παράλληλα με την ακαδημαϊκή, επαγγελματική και κοινωνική του σταδιοδρομία.

Σε αυτό το σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα, συνεργούν και αλληλεπιδρούν όλες οι μορφές της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης, αφού σε κάθε μια από αυτές αναγνωρίζεται η αξία της συμβολής της τόσο στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του πολίτη, όσο και στην ανάπτυξη συνολικά της κοινωνικής δομής.

Η δια βίου εκπαίδευση, δηλαδή όλες οι μορφές και οι τύποι εκπαίδευσης, οι οποίοι διαρθρώνονται εκτός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και ταυτόχρονα απευθύνονται σε άτομα ενταγμένα στην παραγωγική διαδικασία, ανεξάρτητα από περιεχόμενο, επίπεδο ή μέθοδο, βάσει της οποίας το ενήλικο άτομο αναπτύσσει τις ικανότητές του, εμπλουτίζει τις γνώσεις του, βελτιώνει τα τεχνικά και επαγγελματικά του προσόντα, με σκοπό την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του και την ενεργό συμμετοχή του στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη, αποτελεί συστατικό στοιχείο ενός αποτελεσματικού συστήματος για την Παιδεία.

Κτίζεται πάνω στην τυπική εκπαίδευση, στο πλαίσιο μιας ανθρωποκεντρικής αντίληψης, σύμφωνα με την οποία: η γνώση συνιστά πλέον αγαθό πρωτογενές και όχι συμπληρωματικό για την ευημερία πολιτών και κοινωνιών..

Η εξασφάλισή της γνώσης σε όλους τους πολίτες αποτελεί βασικό δημοκρατικό δικαίωμα κάθε πολίτη και υποχρέωση ενός κράτους δικαίου

Προοπτική και στόχος μας είναι η εκπαίδευση και η δια βίου εκπαίδευση να συναρθρώνονται σε μια ολότητα, εντός της οποίας συνυπάρχουν στόχοι (κοινωνικοί και οικονομικοί) ανάπτυξης και αναβάθμισης του ανθρώπινου δυναμικού ως πολίτες, εργαζόμενοι και παραγωγοί. Τα πεδία αυτά (εκπαίδευση, δια βίου εκπαίδευση) πρέπει να αποτελούν κατοχυρωμένα δικαιώματα του πολίτη και όχι «διαπραγματεύσιμα» αγαθά…

 

…Οι μέχρι σήμερα επιδόσεις της κυβέρνησης της Ν.Δ. στο πεδίο της Δια βίου εκπαίδευσης, χαρακτηρίζονται από μειωμένο ενδιαφέρον, έλλειψη συντονισμού για την επίτευξη συγκεκριμένου οράματος και στόχων, και -ιδίως- περιορισμένη ικανότητα να επιφέρει τα αναγκαία αποτελέσματα. Πράγματι, οι όποιες πολιτικές επιλογές χαρακτηρίζονται από έλλειψη συνεκτικού σχεδίου, αντιφατικές εξαγγελίες, ανολοκλήρωτες πρωτοβουλίες, και αμφισβητούμενα αποτελέσματα. Διαχειρίζεται μάλιστα σοβαρά ζητήματα, με τρόπο εντελώς μηχανιστικό, πρόχειρο, μη λειτουργικό και σαφώς αναποτελεσματικό…

 

Γενικούς στόχους της πρότασης πολιτικής για την Δια Βίου Εκπαίδευση αποτελούν:

Η ανοικτή πρόσβαση στη δια βίου εκπαίδευση. Άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων…

Έμφαση στην παροχή εκπαιδευτικών ευκαιριών σε όλα τα κοινωνικά στρώματα που τις χρειάζονται, με στόχο την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής…

Ανάπτυξη της προσωπικότητας και των κοινωνικών ικανοτήτων, συμβολή στην ανάπτυξη του πολιτισμού

Προσφέρονται σε όλους δυνατότητες για προσωπική καλλιέργεια, ευαισθητοποίηση και ενημέρωση για τα σημαντικά κοινωνικά ζητήματα…

Επικαιροποίηση και ανάπτυξη των επαγγελματικών ικανοτήτων των εργαζομένων

Βελτιώνονται ή ανανεώνονται οι επαγγελματικές ικανότητες των εργαζομένων, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται καλύτερα στις κοινωνικές και τεχνολογικές αλλαγές, να βελτιώνουν την εργασιακή τους θέση, να αυξάνουν τη διαπραγματευτική τους ικανότητα και να αποκτήσουν δυνατότητες ώστε να διασφαλίσουν τη δουλειά τους ή να αποκτήσουν ευκαιρίες για νέες δουλειές.

Συμβολή στην αντιμετώπιση της ανεργίας

Το Εθνικό Σύστημα Δια Βίου Εκπαίδευσης αναπτύσσει δράσεις οι οποίες απευθύνονται σε ανέργους, με στόχο τη διευκόλυνση της ένταξης ή επανένταξής τους στη δομή της απασχόλησης και στην αγορά εργασίας.

Ειδικούς στόχους αποτελούν:

· Συγκροτημένος εθνικός σχεδιασμός και επιτελικός συντονισμός σε εθνικό επίπεδο

· Αποκέντρωση και συμμετοχή όλων των αρμόδιων φορέων

· Ενίσχυση των ευκαιριών και κινήτρων μάθησης

· Βελτίωση της ποιότητας των προγραμμάτων, ποιοτική και ποσοτική ανάπτυξης μορφών εξ αποστάσεως μάθησης, ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού (στελέχη, εκπαιδευτές)

Και μέσα:

· Ανάπτυξη και ενίσχυση των σχολείων δεύτερης ευκαιρίας

· Ανάπτυξη και επέκταση των Κέντρων Εκπαίδευσης Ενηλίκων

· Ανάπτυξη και αποκέντρωση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου

· Εθνικός φορέας πιστοποίησης επαγγελματικών περιγραμμάτων, προγραμμάτων, γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων, όπου απαιτείται, με την συμμετοχή των φορέων εργαζομένων και εργοδοτών

Προτάση

1) Αναπτύσσεται : Εθνικό Σύστημα Δια Βίου Εκπαίδευσης

Βασικές συνιστώσες του συστήματος :

· Η Εκπαίδευση Ενηλίκων

· Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση

· Η σύνδεση με το τυπικό σύστημα Εκπαίδευσης και τις βαθμίδες του

· Η σύνδεση με την απασχόληση

με καθοριστικές τις διαδικασίες

· Πιστοποίησης και Αξιολόγησης,

· Έρευνας και καινοτομίας

Το Εθνικό Συμβούλιο Δια βίου Εκπαίδευσης (αποφασιστικό όργανο συντονισμού πολιτικών και δράσεων)

Συμμετέχουν: Πολιτική ηγεσία Υπ. Παιδείας, Υπ. Απασχόλησης ,εκπρόσωποι κοινωνικών φορέων (εργαζομένων- εργοδοτών) και ανάλογα με το υπό συζήτηση θέμα δύνανται να καλούνται τα αρμόδια υπουργεία

Το εθνικό συμβούλιο επικουρείται από:

1. την επιτελική επιτροπή

2. την αρχή πιστοποίησης

3. την αρχή αξιολόγησης

4. την υποστηρικτική δομή έρευνας και καινοτομίας

 

 

Με τη λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Δια Βίου Εκπαίδευσης και το Εθνικό Σχέδιο για τη Δια Βίου Εκπαίδευση:

1. Κατοχυρώνεται το δικαίωμα των εργαζομένων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα για τη Δια Βίου Εκπαίδευση

2. Αυξάνεται σταδιακά ο αριθμός των φοιτητών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου.

3. Αυξάνεται ο αριθμός των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας,

4. Αναβαθμίζεται, μετά από διάλογο του κράτους με τους κοινωνικούς εταίρους, η λειτουργία του Λογαριασμού Απασχόλησης και Επαγγελματικής Κατάρτισης (Λ.Α.Ε.Κ.).

5. Αναπτύσσεται ο θεσμός των Νομαρχιακών Κέντρων Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΝΟ.Κ.Ε.Ε.).

6. Αυξάνεται η ευελιξία και αποτελεσματικότητα των ενεργειών κατάρτισης

Στην συζήτηση, στο στρογγυλό τραπέζι του διαλόγου, συμμετείχαν:

Νίκος Παίζης (συντονιστής, μέλος ομάδας Δια Βίου Εκπαίδευσης)

Ηλίας Κικίλιας (Τομέας Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας)

Νίκος Παπαδάκης (αν. καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης)

Παναγιώτης Καπούλας (Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης)

Κατά την διάρκεια της συζήτησης αναπτύχθηκε γόνιμος διάλογος και κατατέθηκαν – προφορικά και γραπτά – προτάσεις οι οποίες αποτελούν σημαντική εισροή για την διαμόρφωση της τελικής πρότασης εξειδίκευσης του προγράμματος του ΠΑΣΟΚ για την Δια Βίου Εκπαίδευση.

Η Γραμματέας του τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, Θάλεια Δραγώνα, έκλεισε την συζήτηση κάνοντας μια σύνθεση των σημαντικότερων σημείων τα οποία διατυπώθηκαν κατά την διάρκεια του διαλόγου, και ανέλυσε τα στοιχεία εκείνα τα οποία αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση ώστε η συνέχεια του διαλόγου να είναι εξίσου εποικοδομητική και αποτελεσματική.

Ο κύκλος διαλόγου του ΠΑΣΟΚ θα συνεχιστεί με το επόμενο στρογγυλό τραπέζι, το οποίο θα αφορά στο ζήτημα της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μια χώρα δεν μπορεί να είναι εταιρία

ΑΥΓ 31, 2012

Ομιλία στο Οικονομικό Συμπόσιο «Alpbach» στη Βιέννη

ΑΥΓ 30, 2012

Δήλωση μετά τη συνέντευξη του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για τη μεταρρύθμιση για την Ανώτατη Εκπαίδευση

ΙΟΥΛ 31, 2012