Ομιλία για τα επαγγελματικά δικαιώματα πτυχιούχων ΤΕΙ

ΜΑΙ 20, 2008

 

“Σήμερα συζητούμε στη Βουλή ελλείψει του Υπουργού. Όμως, ο Υπουργός δεν λείπει καθόλου ως δημόσια παρουσία. Εδώ και αρκετές ημέρες παίρνουμε απαντήσεις για κάθε είδους θέμα, ανοίγουν όλα τα ζητήματα της παιδείας στην πρωτοβάθμια, στη δευτεροβάθμια, στην τριτοβάθμια, στο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων, στο θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων, δια των εφημερίδων και δια των δηλώσεων.”

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Το λόγο έχει η Βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κα Άννα Διαμαντοπούλου.

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να ξεκινήσω την παρέμβασή μου με μία αναφορά στις σημερινές δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου.
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος αρνήθηκε ύστερα από επανειλημμένες ερωτήσεις δημοσιογράφων να καταδικάσει την πράξη αγωγής εναντίον του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Θα ήθελα να δηλώσω στο Κοινοβούλιο, ότι θεωρούμε επικίνδυνο για τα πολιτικά ήθη και ύποπτο για τις σχέσεις της Κυβέρνησης με επιχειρήσεις, τη συστηματική άρνηση της Κυβέρνησης δια του Εκπροσώπου της να καταδικάσει τέτοιου είδους φαινόμενα.
Σήμερα συζητούμε στη Βουλή ελλείψει του Υπουργού. Όμως, ο Υπουργός δεν λείπει καθόλου ως δημόσια παρουσία. Εδώ και αρκετές ημέρες παίρνουμε απαντήσεις για κάθε είδους θέμα, ανοίγουν όλα τα ζητήματα της παιδείας στην πρωτοβάθμια, στη δευτεροβάθμια, στην τριτοβάθμια, στο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων, στο θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων, δια των εφημερίδων και δια των δηλώσεων.
Κύριε Υπουργέ, σας παρακαλούμε να μεταφέρετε στον κύριο Υπουργό ότι υπάρχουν πολύ σοβαρά ζητήματα και ως προς την πολιτική και ως προς τη θεσμική του λειτουργία. Πρώτον, δια των δηλώσεών του, με τις οποίες θεωρεί ως προϋπόθεση λειτουργίας και ανάπτυξης των δημοσίων πανεπιστημίων τη λειτουργία των μη κρατικών, παραιτείται του λειτουργήματός του και της αποστολής του, η οποία αποστολή του είναι πάνω απ’ όλα το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο πανεπιστήμιο.
Δια της μη συμμετοχής του στη Βουλή, προσβάλλει το Κοινοβούλιο γιατί η ερώτηση την οποία έχουμε θέσει από τις 24 Γενάρη έχει απαντηθεί τυπικά από τον Υπουργό σε συνέντευξή του στον ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟ, σε συνέντευξή του στην ΗΜΕΡΗΣΙΑ, σε δηλώσεις του σε συνέδριο, αλλά όχι στη Βουλή.
Και τέλος, για μία ακόμα φορά τινάζετε στον αέρα το ρόλο και την υπόσταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας. Ξεκινά μία δεύτερη θητεία του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, όπου έχει ανακοινωθεί ότι θα συζητηθούν θέματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ως ΠΑ.ΣΟ.Κ. έχουμε καταθέσει την πρότασή μας για τις αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το πλαίσιο των αλλαγών που αφορούν τις εισαγωγικές εξετάσεις. Ο Υπουργός, με τον πλέον επιπόλαιο τρόπο, ανοίγει διάφορα σενάρια χωρίς καμία μελέτη πίσω του -είναι οφθαλμοφανές ότι δεν υπάρχει τίποτα πίσω απ’ αυτές τις προτάσεις- μην αφήνοντας χώρο στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας να δημιουργήσει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για συναινέσεις που είναι απαραίτητες στο χώρο της παιδείας.

Σας υπενθυμίζω ότι αυτή η πρακτική οδήγησε στην προηγούμενη περίοδο το σύνολο της Αντιπολίτευσης και πολλών φορέων της εκπαίδευσης να αποχωρήσουν από το Εθνικό Συμβούλιο και ουσιαστικά να χαθεί κάθε δυνατότητα συναίνεσης σ’ αυτό το σοβαρό θέμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στο θέμα της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και των επαγγελματικών δικαιωμάτων, θα ήθελα να αναφερθώ σε δύο σοβαρές ημερομηνίες. Η πρώτη είναι το 2004, όταν ένας μεγάλος αριθμός προεδρικών διαταγμάτων κατατέθηκαν για να μπορέσουν να δοθούν επαγγελματικά δικαιώματα σ’ αυτόν τον πολύ μεγάλο αριθμό των ΤΕΙ -ενενήντα τρεις σχολές- που μέχρι σήμερα δεν είχαν επαγγελματικά δικαιώματα.
Η δεύτερη ημερομηνία είναι ο Νοέμβριος του ’89, που ξέραμε ότι είναι ο χρόνος κατά τον οποίο έπρεπε να αρχίσει η εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας 1989/536 που αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Δηλαδή, ξέραμε πολύ καλά ότι έρχεται μία οδηγία η οποία θα μας επέβαλε σε μεγάλο βαθμό την αποδοχή επαγγελματικών δικαιωμάτων σχολών του εξωτερικού και εσείς επί τρία χρόνια δεν λειτουργήσατε στοιχειωδώς – όχι πρωτογενώς στο να δημιουργήσετε συναινέσεις και να παρουσιάσετε προεδρικά διατάγματα- αλλά να προχωρήσετε αυτά τα οποία ήταν ήδη έτοιμα, ύστερα από έναν διάλογο ο οποίος κράτησε τρία χρόνια, από το 2001 μέχρι το 2004.
Κύριε Υπουργέ, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. ανέλαβε την πολιτική πρωτοβουλία να καταθέσει τη σημερινή επερώτηση, όπως και μια αντίστοιχη επερώτηση που αφορά τα δικαιώματα για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, κυρίως γιατί είναι ένα θέμα κοινωνικής αδικίας. Είναι ένα θέμα με πολύ σοβαρές επιπτώσεις στους απόφοιτους και τις οικογένειές τους, είναι ένα θέμα με πολύ σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομία. Δεν ξέρω αν είδατε σημερινή έρευνα, η οποία λέει ότι το 47% των επαγγελμάτων αιχμής δεν ανταποκρίνονται στη ζήτηση στην αγορά εργασίας στην Ελλάδα.
Έχουμε, λοιπόν, ένα πολύ σοβαρό οικονομικό, κοινωνικό, αναπτυξιακό πρόβλημα, στο οποίο δεν ανταποκριθήκατε επί τέσσερα χρόνια. Πολύ σωστά θα ρωτούσε κανείς, γιατί αυτό δεν ολοκληρώθηκε τα προηγούμενα χρόνια. Και σας υπενθυμίζω και εγώ -όπως και οι δύο προηγούμενοι Εισηγητές- ότι από το ’83 που έγινε ο νόμος για την τεχνολογική εκπαίδευση, έγιναν συνεχείς παρεμβάσεις, με στόχο να αντιμετωπιστούν τα θεσμικά και συνταγματικά προβλήματα που υπήρχαν με τα Τεχνολογικά Ιδρύματα και φθάσαμε μέχρι το σημείο, μετά ένα μεγάλο και δύσκολο κοινωνικό διάλογο με τους φορείς το 2004 να καταθέσουμε αυτές τις προτάσεις.

Ο πρώτος, λοιπόν, λόγος είναι για κοινωνικούς, αναπτυξιακούς και οικονομικούς λόγους που αφορούν τη χώρα μας. Ο δεύτερος είναι γιατί είναι θεσμικό πρόβλημα, είναι νομοθετημένη ευθύνη το να αποδοθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους των ΤΕΙ και σε αρκετά από τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, που αυτή τη στιγμή δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα.
Όμως, κύριε Υπουργέ, θα ήθελα και εγώ να απαντήσετε σ’ αυτό το σημείο το οποίο θα θέσω τώρα, γιατί στην ερώτηση που είδαμε και αφορά το εμπάργκο στο διαδίκτυο, δεν απαντάτε καθόλου.
Εμείς δεν είπαμε να συζητήσουμε στη Βουλή το περιεχόμενο των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Όμως, το περιεχόμενο από μόνο του είναι μία πάρα πολύ σοβαρή διαδικασία, γιατί το περιεχόμενο πρέπει να συμφωνείται με όλους τους κοινωνικούς φορείς οι οποίοι παίρνουν μέρος στη διαβούλευση. Πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα ακαδημαϊκά προσόντα, τα προγράμματα σπουδών και την επαγγελματική εμπειρία και πρέπει να δημιουργούνται συναινέσεις σε χώρους οι οποίοι είναι λογικό ότι στην αγορά εργασίας έχουν μεταξύ τους συγκρούσεις.
Όμως, εμείς τουλάχιστον ως κόμμα της Αντιπολίτευσης δεν κατανοήσαμε -έστω και με προσκλήσεις στο ΣΕΠΕ- να υπάρχει τέτοιου είδους διάλογος. Υπάρχουν προτάσεις οι οποίες κατατέθηκαν από τα ΤΕΕ, από τα ΤΕΙ, από τις επαγγελματικές οργανώσεις των διαφόρων φορέων, ώστε να υπάρχουν εκείνες οι συναινέσεις οι οποίες οδηγούν στο προεδρικά διατάγματα ή καταλήξατε, σύμφωνα με πληροφορίες που έχουμε, σε κάποιες προτάσεις προεδρικών διαταγμάτων, όπου ουσιαστικά τινάζετε στον αέρα τις εσωτερικές συμφωνίες των επιμέρους φορέων;

Όσο, λοιπόν, σημαντική είναι η πρωτοβουλία και η ταχύτητα υλοποίησής της, για να έχουμε τα επαγγελματικά δικαιώματα που χρειάζονται, άλλο τόσο σημαντικό είναι το περιεχόμενο το οποίο πρέπει να βασίζεται σε πολύ σοβαρές κοινωνικές και επαγγελματικές συναινέσεις, κάτι για οποίο, φυσικά, δεν φημίζεται η Κυβέρνησή σας.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μια χώρα δεν μπορεί να είναι εταιρία

ΑΥΓ 31, 2012

Ομιλία στο Οικονομικό Συμπόσιο «Alpbach» στη Βιέννη

ΑΥΓ 30, 2012

Δήλωση μετά τη συνέντευξη του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για τη μεταρρύθμιση για την Ανώτατη Εκπαίδευση

ΙΟΥΛ 31, 2012