Τομέας Παιδείας
Ενημερωτικό Σημείωμα γα το Ν/Σ
«Ίδρυση και λειτουργία κολλεγίων και άλλες διατάξεις» Την Πέμπτη ο Υπουργός Παιδείας κατέθεσε Νομοσχέδιο με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Ίδρυση και λειτουργία κολλεγίων και άλλες διατάξεις» – ενώ ανακοίνωσε την ενσωμάτωση με προεδρικό διάταγμα της Ευρωπαϊκής Οδηγίας που αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα.
Το Νομοσχέδιο κατατέθηκε μέσα Ιουλίου, χωρίς καμία πρότερη διαβούλευση με κοινωνικούς, εκπαιδευτικούς και πολιτικούς φορείς, γεγονός εξαιρετικά ανησυχητικό που προδίδει αγωνία, ανασφάλεια και πολιτική δειλία.
Τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια οι επιλογές της Κυβέρνησης Καραμανλή στο χώρο της Παιδείας οδηγούν στη διαρκή υποβάθμιση του δημόσιου τομέα με συνεχείς παραχωρήσεις στον ιδιωτικό τομέα και ολοένα και περισσότερες επιβαρύνσεις στο οικογενειακό προϋπολογισμό.
Είναι γνωστό ότι η μέση ελληνική οικογένεια έχει επιβαρυνθεί κατά το προηγούμενο έτος με το υπέρογκο ποσό των 4,3 δισεκατομμυρίων ευρώ για δαπάνες παιδείας!
Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα αυτής της «απαξίωσης» του δημόσιου τομέα της παιδείας είναι
α) η «δήθεν μεταρρύθμιση» στην τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση – δηλαδή η υποβάθμιση των δημόσιων τεχνικών σχολών και κατά συνέπεια μείωση μαθητών κατά 30% μεταξύ 2004 – 2007 και αντίστοιχη αύξηση των μαθητών στις ιδιωτικές σχολές.
β) η καθιέρωση της υποχρεωτικής φοίτησης στο νηπιαγωγείο χωρίς όμως κατάλληλη προετοιμασία, με αποτέλεσμα οι γονείς, για να ανταποκριθούν, υποχρεώθηκαν να καταφύγουν σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία, χωρίς κατάλληλη προετοιμασία και με πρόσθετη επιβάρυνση, και βέβαια
γ) η γενική θέσπιση της αυθαίρετης βάσης του 10 – ενώ μεταβάλλεται ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων από χρονιά σε χρονιά . Αποτέλεσμα της αποσπασματικής αυτής ρύθμισης χωρίς παράλληλη μέριμνα για τον τρόπο κάλυψης των θέσεων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, ήταν η κατακόρυφη αύξηση των εγγραφών σε ΚΕΣ και άλλους κερδοσκοπικούς φορείς, ενώ καταδικάστηκαν να υπολειτουργούν δεκάδες σχολές και τμήματα ΤΕΙ και περιφερειακών Πανεπιστημίων με 43.000 παιδιά να εξωθούνται ως πελάτες κερδοσκοπικών φορέων ενώ υπάρχουν αντίστοιχες κενές θέσεις στα δημόσια ανώτατα ιδρύματα.
Τρία συγκεκριμένα κυβερνητικά μέτρα που επιβεβαιώνουν την κυβερνητική επιλογή στροφής προς την ιδιωτική εκπαίδευση – σε απόλυτη αναντιστοιχία με τις κυβερνητικές διακηρύξεις – και δείχνουν πόσο αποσπασματική, ανερμάτιστη και χωρίς στοιχειώδη μελέτη επιπτώσεων, είναι η πολιτική της ακόμη και στον καθοριστικό για το μέλλον της χώρας χώρο της εκπαίδευσης.
Έχουμε μια Κυβέρνηση ΚΕΣ – μια ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Είναι προφανές ότι απορρίπτουμε την αντίληψη και την πολιτική της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία και καταψηφίζουμε το συγκεκριμένο Νομοσχέδιο, που βάζει από την πίσω πόρτα την κερδοσκοπία στην ανώτατη εκπαίδευση.
Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής γνωρίζει και αντιμετωπίζει με ευθύνη την προοπτική της υλοποίησης της ευρωπαϊκής οδηγίας για τα επαγγελματικά δικαιώματα (και όχι τα ακαδημαϊκά προσόντα) αλλά θεωρεί ότι η υλοποίηση της δεν μπορεί να κάνει τη χώρα ξέφραγο αμπέλι.
Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε όλα τα δικαιώματα και εργαλεία που έχουμε, ώστε να περιορισθούν αντί να διευρύνονται οι κοινωνικές αδικίες, να προάγουμε αντί να ευτελίσουμε τις ανώτατες σπουδές, να αποτρέψουμε αντί να προωθούμε την ωμή κερδοσκοπία. Να διασώσουμε και αναπτύξουμε τη δημόσια δωρεάν παιδεία.
Αυτό για μας σημαίνει συγκεκριμένες πολιτικές:
Α) Συγκεκριμένες παρεμβάσεις που αφορούν την δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση και αφορούν το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων, την έρευνα και την επαρκή χρηματοδότηση.
Β) Την επίλυση του θέματος των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων δεκάδων σχολών ΑΕΙ και ΤΕΙ, θέμα για το οποίο το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει εδώ και 6 μήνες τις προτάσεις του στη Βουλή.
Γ) Την νομοθετική ρύθμιση και οργάνωση του χώρου της μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης ώστε να αντιμετωπιστεί η χαοτική κατάσταση που επικρατεί με τα ΚΕΣ και οδηγεί στην εμπορευματοποίηση της Παιδείας και στην εκμετάλλευση των δεκάδων χιλιάδων σπουδαστών και των γονιών τους.
Δ) Η ρύθμιση αυτή πρέπει να αφορά τη μεταλυκειακή εκπαίδευση, να μην οδηγεί έμμεσα ή άμεσα σε ανωτατοποίηση των ΚΕΣ, τα οποία δεν υπάρχει λόγος να ονομάζονται Κολλέγια, όρος που παραπέμπει σε Ανώτατη Εκπαίδευση αλλά Κέντρα Ατύπων Μεταλυκειακών Σπουδών εφόσον είναι. Να αποκλείει την εμπορευματοποίηση της Ανώτατης Παιδείας με τη λειτουργία και συνεργασία κερδοσκοπικών φορέων με ξένα Πανεπιστήμια.
Ε) Απαιτείται οργανωμένος ποιοτικός έλεγχος από την Πολιτεία με λειτουργία Δημόσιας Ανεξάρτητης Αρχής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης όπως αναφέρεται στο πρόγραμμά μας
Το συγκεκριμένο Ν/Σ είναι ιδεολογικά και πολιτικά στην αντίθετη κατεύθυνση από τις θέσεις μας.
Πως επιδιώκει η Κυβέρνηση να ωραιοποιήσει την τακτική της, που αποτελεί μέρος ευρύτερου στρατηγικού σχεδίου :
Αιτιολογεί ότι παρεμβαίνει σε ένα άναρχο τοπίο, αυτό των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών! Διατυμπανίζει ότι έρχεται με το Ν/Σ να βάλει τάξη και να ρυθμίσει την αγορά σε ένα χώρο που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει έλεγχος! Τα παραπάνω ακούγονται εύλογα και είναι αποδεκτά μέχρι τη στιγμή που θα διαβάσει κάποιος το ν/σ.
Τότε αντιλαμβάνεται ότι ενώ από τα στοιχεία προκύπτει ότι υπάρχουν περί τα 2.500 Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών, το Ν/Σ ασχολείται μόνο με 50 από αυτά, δηλαδή σ΄ αυτά που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έχουν σχέση με ευρωπαϊκά πανεπιστήμια! Για τα υπόλοιπα 2.450 στο ν/σ υπάρχει μόνο ένα άρθρο!
Επομένως, ενώ υπάρχει άμεση ανάγκη ρύθμισης του χώρου στον οποίο δραστηριοποιούνται τα Κ.Ε.Σ., όπως σωστά απαιτούν οι πολίτες, η Κυβέρνηση παρεμβαίνει προσχηματικά και δεν ρυθμίζει την αναρχία, αλλά νομοθετεί υπέρ των ιδιοκτητών των 50 ΚΕΣ που συνεργάζονται με διάφορους τρόπους με κάθε είδους ευρωπαϊκά ΑΕΙ. Αναγορεύει αυτά τα ΚΕΣ σε Κολέγια και τελικά ανοίγει την κερκόπορτα στην ανώτατη εκπαίδευση.
Το Ν/Σ είναι μια παρέμβαση που χωρίς να αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα δίνει δυνατότητες κερδοσκοπίας Οργανισμών στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, υπονομεύει το Σύνταγμα, υπονομεύει σε συνδυασμό με άλλες πολιτικές της Κυβέρνησης την λειτουργία περιφερειακών κυρίως σχολών και θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στη κοινωνία και στην αγορά εργασίας. Παράλληλα δεν βάζει τάξη μ’ ένα σύνολο χαλαρών και πρόχειρων διατάξεων, οι οποίες δίνουν με αδιαφάνεια όλες τις ουσιαστικές εξουσίες στον Υπουργό Παιδείας.
Το ΠΑΣΟΚ στη Βουλή θα πάρει όλες τις πρωτοβουλίες που δίδονται από τον Κανονισμό ώστε να θέσει προ των ευθυνών της την Κυβέρνηση αλλά και όλους τους Βουλευτές.