Αύριο ξεκινούν οι πανελλαδικές εξετάσεις. Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ είναι μία κορυφαία διαδικασία της οποίας το κύρος είναι πολύ σημαντικό για την ελληνική κοινωνία. Μαθητές και μαθήτριες σε όλη τη χώρα αντιμετωπίζουν μια απ’ τις πολλές όμορφες και σημαντικές προκλήσεις της ζωής τους.
Ευχόμαστε να προσέλθουν με αισιοδοξία, με δύναμη και να έχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Ευχόμαστε και ελπίζουμε στην άψογη διεξαγωγή των εξετάσεων, με σωστά οργανωμένη και απρόσκοπτη παρουσία των εκπαιδευτικών και με ψύχραιμη υποστηρικτική στάση των γονιών.
Όσον αφορά την κυβέρνηση, τα τραγικά λάθη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας τα προηγούμενα χρόνια, οδήγησαν δυστυχώς πέρσι σε αμφισβήτηση του κύρους, της διαφάνειας και του αδιάβλητου, του πλέον αντικειμενικού συστήματος, της πλέον αντικειμενικής διαδικασίας στο ελληνικό δημόσιο.
Τις τελευταίες εβδομάδες με διαδοχικές ανακοινώσεις του Γενικού Γραμματέα του Υπ. Παιδείας, αλλά και του ίδιου του Υπουργού, η πολιτική ηγεσία προσπάθησε να πείσει ότι έλαβε νέα μέτρα για τις εισαγωγικές εξετάσεις, τα οποία δεν υπήρχαν στο παρελθόν, ώστε να αποφευχθούν τα περσινά τραγικά λάθη.
Δυστυχώς αποδεικνύεται και εδώ το ράβε-ξήλωνε σε βάρος των εξετάσεων και σε βάρος της νέας γενιάς. Επανήλθαν και ο Πρόεδρος και μέλη της Κεντρικής Επιτροπής με μεγάλη εμπειρία, οι οποίοι το 2004 είχαν καρατομηθεί σε μία βραδιά. Επανέφεραν μέτρα τα οποία ίσχυαν και στο παρελθόν.
Αυτό δεν πρέπει να ξανασυμβεί ποτέ. Αυτή η κοροϊδία του Υπουργείου πρέπει να σταματήσει εδώ. Το σύνολο των μέτρων που ανακοινώθηκαν είναι μέτρα που ίσχυαν και δεν εφαρμόστηκαν. Είναι μέτρα τα οποία εφαρμόζονταν πριν απ’ τις αλλοπρόσαλλες και αναξιοκρατικές παρεμβάσεις της Νέας Δημοκρατίας.
Θα σας δώσω λεπτομερώς όλες τις ανακοινώσεις και τα μέτρα, για να δείτε ακριβώς τι δεν έκανε η Νέα Δημοκρατία και οδήγησε αυτό το σημαντικό θεσμό εκεί που τον οδήγησε πέρσι.
Κλείνοντας, θα ήθελα να στείλω ένα μήνυμα προς όλους εμάς που διαμορφώνουμε την κοινή γνώμη. Όλοι μπορούμε να συνεισφέρουμε ώστε οι εισαγωγικές εξετάσεις στο Πανεπιστήμιο, στα ΤΕΙ, να μη παίρνουν τα χαρακτηριστικά έκτακτης ανάγκης για τη χώρα και για τις οικογένειες. Οι νέοι και οι νέες μας πρέπει να έχουν και θα έχουν, πολλές ευκαιρίες για να δρομολογήσουν τη ζωή τους και αυτές οι εξετάσεις είναι μόνο μία απ’ αυτές.
Υπάρχουν έξι μέτρα τα οποία δε θα σας τα διαβάσω. Θα σας τα εξηγήσω ακριβώς τι είναι. Ο Υπουργός εξήγγειλε και σε συνεντεύξεις του και σε συνεντεύξεις τύπου διαφόρων ειδών μέτρα. Π.χ. εξήγγειλε την ανακατανομή των γραπτών στα βαθμολογικά κέντρα, αγνοώντας – ηθελημένα βεβαίως – ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια γινόταν ακριβώς το ίδιο για τους ίδιους λόγους. Μπορεί να μην το ήξερε. Δεν το αποκλείω καθόλου.
Εξήγγειλε αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού του τελικού βαθμού στην περίπτωση αναβαθμολόγησης και αποσιωπά ότι επαναφέρει με μια μικρή διαφοροποίηση το σύστημα που ίσχυε μέχρι το 2003 και το οποίο άλλαξε η Νέα Δημοκρατία το 2004 και αλλαγές οι οποίες οδήγησαν σε αυτά τα αδιέξοδα.
Εξήγγειλε ότι κατόπιν εντολής της οι Πρόεδροι των βαθμολογικών κέντρων και των Νομαρχιακών Επιτροπών δεν πρέπει να έχουν συγγένεια έως και τρίτου βαθμού με οποιοδήποτε υποψήφιο δίνει εξετάσεις σε όλη την Ελλάδα. Αγνόησε ή δεν είπε, ότι τα κωλύματα συμμετοχής σε όργανα θεσπίζοντας με κανόνες δικαίου με Προεδρικό Διάταγμα και έχουν θεσπιστεί από την πρώτη εφαρμογή του συστήματος κωλύματα όχι μόνο για τους Προέδρους, αλλά και για τα λοιπά μέλη των βαθμολογικών κέντρων, όταν στο βαθμολογικό κέντρο βαθμολογούνται γραπτά υποψηφίου συζύγου ή συγγενούς αυτών μέχρι και τρίτου βαθμού.
Εξήγγειλε την απαγόρευση της εισόδου κινητού τηλεφώνου στους χώρους εξέτασης. Αυτό προβλεπόταν από τις διατάξεις που ισχύουν από το 2001 και μετά.
Εξήγγειλε ότι στο Υπουργείο προμηθεύτηκαν ειδικές συσκευές αδρανοποίησης των κινητών τηλεφώνων, χωρίς να διευκρινίζει εάν η προμήθεια αυτή αφορά και τα Εξεταστικά Κέντρα όπου άλλωστε παρουσιάζεται το πρόβλημα λόγω αδυναμίας εντοπισμού του υποψηφίου που φέρει το κινητό τηλέφωνο. Αποσιώπησε ηθελημένα και πάλι το γεγονός ότι αυτές οι ειδικές συσκευές λειτουργούν εδώ και πολλά χρόνια στον χώρο λειτουργίας της Κεντρικής Επιτροπής.
Εξήγγειλε ότι δόθηκαν στους Προέδρους των Βαθμολογικών Κέντρων για αυστηρή επιλογή του αναγκαίου προσωπικού για την αντικειμενικότερη βαθμολόγηση των γραπτών, αγνοώντας και πάλι ηθελημένα ότι τις ίδιες οδηγίες δίνανε στερεότυπα όλα τα προηγούμενα χρόνια. Ακριβώς τα ίδια κείμενα και οι ίδιες εγκύκλιοι.
Έτσι, προσπαθεί να αποσιωπήσει το γεγονός ότι η μοναδική παρέκκλιση στο σύστημα αυτό έγινε πέρσι, όταν στους Προέδρους δόθηκαν οδηγίες μείωσης των αναβαθμολογήσεων με αδιαφανείς διαδικασίες, οδηγία που είχε τα γνωστά αποτελέσματα με την παραβίαση του απόρρητου της βαθμολογίας στα βαθμολογικά κέντρα ειδικών μαθημάτων, όπως συνέβη στη Θεσσαλονίκη.
Αναφέρθηκα στα πολύ συγκεκριμένα αυτά στοιχεία, γιατί δεν είναι δυνατόν ο Υπουργός Παιδείας να λειτουργεί με τέτοιο επιπόλαιο τρόπο. Ή να δυναμιτίζει την παιδεία με τις θέσεις του περί ιδιωτικών Πανεπιστημίων, ή να ανοίγει χωρίς καμία προεργασία και χωρίς καμία σοβαρή προετοιμασία ζητήματα εισαγωγής των εξετάσεων, ή να θέτει ζητήματα επαναπροσδιορισμού και αναδιάρθρωσης του συστήματος εξετάσεων, όταν δεν κάνει απολύτως τίποτα εκτός από το επαναφέρει πράγματα τα οποία είχαν στο παρελθόν λειτουργήσει με επιτυχία.
Η Άννα Διαμαντοπούλου στη συνέχεια απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με τη δήλωση του Υπουργού Παιδείας για κατάργηση των Πανελληνίων εξετάσεων, ανέφερε τα εξής:
«Είχα σε αυτή την αίθουσα ανακοινώσει λεπτομερώς τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για τη δευτεροβάθμια και για τις εισαγωγικές και είχα πει ότι προτείνουμε ένα πλαίσιο στο οποίο θα υπάρχουν εξετάσεις αντικειμενικές στο λύκειο και θα υπάρχει δυνατότητα των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ να παρουσιάσουν τους δικούς τους συντελεστές βάρους αυτών των μαθημάτων, ώστε να υπάρχει μία συνεργασία λυκείου και Πανεπιστημίου.
Δεν συμφωνούμε για ένα επιπλέον έτος, το οποίο θα πρέπει να εξηγήσει ο Υπουργός με ποιες προϋποθέσεις, ποιες υποδομές και ποια Πανεπιστήμια θα έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν. Γι’ αυτό και είπα ότι το έκανε με εξαιρετικά επιπόλαιο τρόπο, χωρίς να αναφερθεί στα δεδομένα και στις δυνατότητες που υπάρχουν.»
Η πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με τις δηλώσεις του υπουργού Παιδείας, Ευ. Στυλιανίδη, έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:· Σύστημα εξετάσεων O υπουργός σε συνεντεύξεις του τις τελευταίες μέρες, αλλά και βγαίνοντας από τον πρωθυπουργό, ανοίγει με τον πλέον πρόχειρο και επιπόλαιο τρόπο το θέμα των μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στις εισαγωγικές εξετάσεις.Είναι σαφές ότι προσπαθεί πάλι σε βάρος των νέων και της παιδείας να αλλάξει την ατζέντα. Υπενθυμίζω ότι το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει και το επανέλαβα πριν από δύο μήνες, τις θέσεις του για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το πλαίσιο αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και υπενθυμίζω ότι η κυβέρνηση δια του Υπουργού υποβαθμίζει ακόμη μία φορά το ρόλο του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, το οποίο θα πρέπει να ξεκινήσει τη δεύτερη θητεία του το επόμενο διάστημα.Προκαταλαμβάνοντας τα πάντα με πρόχειρο τρόπο ο υπουργός, δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να επαναλαμβάνει τις πρακτικές που οδήγησαν στο παρελθόν στην αποχώρηση της συνόλου αντιπολίτευσης απ’ το διάλογο στο Εθνικό Συμβούλιο. · Μη Κρατικά Πανεπιστήμια Όσον αφορά τις δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας για τα μη Κρατικά Πανεπιστήμια, ο Υπουργός επιμένει να συνδέει την ανάπτυξη και την ποιοτική αναβάθμιση των Δημοσίων Πανεπιστημίων με τη λειτουργία των μη Κρατικών! Ο ρόλος του Υπουργού Παιδείας είναι πρωτίστως να υποστηρίζει το Δημόσιο Πανεπιστήμιο και να σέβεται την αυτονομία του . Μία αυτονομία που δεν μπορεί να θυμάται όταν αναφέρεται στις εκλογές και να την ξεχνά όταν αναφέρεται στον 4ετή Προγραμματισμό και τη χρηματοδότηση.