Δευτερολογία για Ασφαλιστικό Νομοσχέδιο

MAR 21, 2008

Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. είναι αυτό που έκανε τον ΟΓΑ, το Ταμείο Ασφάλισης αγροτών. Και αυτά, βεβαίως, τα ξέρουν πολύ καλά οι αγρότες.Κύριε Πρόεδρε, επειδή ήταν έτσι ο κατάλογος των ομιλητών, ώστε έλαβα το λόγο πριν από δύο ώρες, θα είμαι πολύ σύντομη, όσον αφορά τα άρθρα. Θα κάνω μια συνολική πολιτική παρατήρηση και θα αναφερθώ σε τρία σημεία.

Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. το 1981, όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, παρέλαβε τη χώρα των μη προνομιούχων. Το 2004 η Ελλάδα ήταν μια χώρα με πολύ διευρυμένη και ισχυρή μεσαία τάξη και με βιοτικό επίπεδο, το οποίο προσέγγιζε σε μεγάλο βαθμό το μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο. Είχε ανέβει ο δείκτης κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες. Αυτό είναι ένα ιστορικό επίτευγμα που δεν θα γραφεί μόνο στα βιβλία, το έχουν αισθανθεί οι Έλληνες πολίτες. Σήμερα η κατάσταση είναι διαφορετική. Και θα αναφερθώ σε τρία βασικά στοιχεία, τα οποία διαρρηγνύουν την ευημερία και την ασφάλεια της μεσαίας τάξης και οδηγούν τα λαϊκά στρώματα στο περιθώριο.Το πρώτο είναι ότι η δύναμη της αποταμίευσης που υπήρχε την προηγούμενη δεκαετία, έχει αντικατασταθεί με τον υπερδανεισμό. Τα ελληνικά νοικοκυριά είναι όλα υπερδανεισμένα και αυτό οφείλεται στη μείωση του εισοδήματος -που βεβαίως έχει επιπτώσεις και στη σύνταξη- και στην ακρίβεια, η οποία ροκανίζει το εισόδημα: 4,5% πληθωρισμός και 20% αύξηση σε ένα χρόνο των ειδών πρώτης ανάγκης. Αυτό, λοιπόν, είναι το πρώτο στοιχείο.Δεύτερο στοιχείο, η μεσαία τάξη και τα λαϊκά στρώματα επένδυαν στην παιδεία. Τα παιδιά τους, μετά από αυτή την επένδυση, μπορούσαν να ζήσουν, να αποκατασταθούν. Σήμερα, η υπερεπένδυση των νοικοκυριών στην παιδεία δεν έχει κανένα αποτέλεσμα.Το τρίτο βασικό στοιχείο που διαρρηγνύει αυτή την ασφάλεια και την ευημερία είναι το θέμα του αισθήματος ασφάλειας του Έλληνα πολίτη μέσα από την υγεία και μέσα από τη σύνταξη. Στην υγεία αρκεί να πούμε ότι μέσα στα τέσσερα χρόνια της Νέας Δημοκρατίας αυξήθηκαν 60% τα φάρμακα, γιατί καταργήσατε τη λίστα. Αυτά μετακινήθηκαν προς τις φαρμακοβιομηχανίες

Και ερχόμαστε στη σύνταξη. Η σύνταξη που είναι πραγματικά ο κορμός του κοινωνικού κράτους, εξασφαλίζει την ισορροπία ανάμεσα στις γενιές, δεν είναι ένα οικονομικό θέμα που αφορά τη δημοσιονομική πολιτική με κοινωνικές διαστάσεις. Είναι ένα κοινωνικό θέμα με οικονομικές διαστάσεις. Αυτή είναι και η διαφορά μας

Τοποθετηθήκαμε δεκάδες συνάδελφοι. Κύριε Πρόεδρε, κάνατε κι εσείς την παρατήρηση. Η ώρα είναι 01.10΄ και η Αίθουσα είναι γεμάτη από Βουλευτές του ΠΑ.ΣΟ.Κ. -είναι και τρεις Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας- η μάχη για το ασφαλιστικό είναι μία μάχη που διεξάγεται στη Βουλή με μεγάλη ένταση γιατί η Βουλή είναι ο τόπος, στον οποίο δίνονται αυτές οι μάχες.Έρχομαι, λοιπόν, στα τρία αυτά σημεία. Το πρώτο είναι για την ενοποίηση Ταμείων. Είπατε ότι, κι εμείς και ο Συνασπισμός προτείνουμε τρία Ταμεία. Μάλιστα. Εμείς στο πρόγραμμά μας μιλούμε για τρεις κατηγορίες Ταμείων, όμως περιγράφουμε και τις φάσεις που θα οδηγηθούμε στην ενοποίηση των Ταμείων, αφού πρώτα περιγράψαμε τον πολιτικό στόχο, τον οποίο είπα στην προηγούμενη ομιλία μου.Λέμε, λοιπόν, για ενοποίηση που έχει φάσεις, οι οποίες, πρώτον, πρέπει να οδηγήσουν σε κοινούς κανόνες και διαδικασίες είσπραξης, διαχείρισης, ελέγχων. Αυτό σημαίνει σημαντικές μελέτες και αναλογιστικές για κάθε Ταμείο, αλλά και για το τελικό αποτέλεσμα και βεβαίως μελέτες διαχείρισης. Τι κάνετε με το νομοσχέδιο αυτό; Ουσιαστικά, λέτε ότι θα γίνουν δεκατρία Ταμεία, τα οποία από κάτω έχουν εκατόν σαράντα δύο υποταμεία, όπου δεν υπάρχει κανένα σχέδιο για το πώς θα λειτουργήσει αυτό το τέρας την επόμενη μέρα!Η ΟΚΕ στην πρότασή σας λέει ότι χρειάζεται στρατηγικό σχέδιο. Θέλω, λοιπόν, εδώ να ρωτήσω την κυρία Υφυπουργό εάν προβλέπεται στρατηγικό σχέδιο, επιχειρησιακό σχέδιο ενοποίησης, ποιος θα το εκπονήσει και στους έξι μήνες που βάζετε διορία για να αρχίσει η υλοποίηση, τι θα έχετε στα χέριά σας. Και σας παρακαλώ να μην περιμένετε την κυρία Υπουργό, να μας απαντήσετε πώς θα αρχίσει να υλοποιείται αυτό το νομοσχέδιο, όταν δεν υπάρχει τίποτα αυτή τη στιγμή συγκεκριμένο και σαφές. Πάμε για μια πλήρη διάλυση του υπάρχοντος συστήματος, χωρίς να ξέρουμε τι θα γίνει την επόμενη μέρα.Θέλω δε να σας πω ότι, ενώ δεν έχει κατατεθεί επιχειρησιακό σχέδιο ή στρατηγικό σχέδιο, μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο είναι η προσωποποίηση της γραφειοκρατίας, περιγράφονται απίστευτα πράγματα. Θα το πω μόνο για να έχουν την αίσθηση και οι πολίτες που μας ακούν τι λέει αυτό το νομοσχέδιο.Υπάρχουν δύο άρθρα, το 74 και το 64, στο οποίο αναφέρονται ακόμα και οι οδοί και οι αριθμοί, στις οποίες οδούς θα εδράζονται τα διοικητικά συμβούλια. Πατησίων 74, Μάρνης 6. Δηλαδή, αν αλλάξουν, αν μετακομίσουν, θα αλλάξουμε το νόμο;Υπάρχουν μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο άρθρα τα οποία περιγράφουν με λεπτομέρεια τους οργανισμούς. Δηλαδή, αν θελήσει ένα διοικητικό συμβούλιο να βάλει μία άλλη θέση ή να αλλάξει κάτι στον οργανισμό, θα έλθει στη Βουλή για να αλλάξει ο νόμος;Ενώ, λοιπόν, περιγράφετε με τέτοια λεπτομέρεια τέτοιες ανοησίες, δεν έχετε καταθέσει ένα στρατηγικό σχέδιο για το πώς θα υλοποιήσετε την επόμενη ημέρα.Έρχομαι στο δεύτερο θέμα. Η πολιτική σας προσέγγιση είναι η βασική νεοφιλελεύθερη λογική. Όλα μαζί, εισφορές και χρέη, τα ανακατεύουμε, τα διαιρούμε διά του αριθμού. Τελική κατάληξη: Η Εθνική Σύνταξη, η οποία, βεβαίως, είναι όλο και χαμηλότερη. Στόχος είναι μία εξίσωση προς τα κάτω, ώστε να πούμε κάποια στιγμή ότι όλοι παίρνουν μία μικρή σύνταξη.Αυτή είναι η φιλοσοφία του νομοσχεδίου. Αυτή η φιλοσοφία συνυπάρχει με τον απίστευτο κρατισμό, τη λογική του ελέγχου του κράτους, η οποία συναντάται σε όλες σας τις νομοθετικές πρωτοβουλίες. Δηλαδή, θα έλεγα για τα άρθρα 22, 29, 44, στα οποία περιγράφετε πώς γίνεται η επιλογή από τον/την Υπουργό, των στελεχών των διοικητικών συμβουλίων, πρέπει να κατατεθούν διπλοί πίνακες από τους φορείς και πρέπει να επιλέξει ο Υπουργός.Δεν έχετε διδαχθεί από το τι έγινε μέχρι τώρα. Πρέπει να παρέμβει το κράτος και ο Υπουργός για να επιλέξει από λίστα ποιος θα είναι ο εκπρόσωπος των κοινωνικών φορέων, όπως και το ότι μέσα στο νομοσχέδιο, στο άρθρο 138, δίνετε τη δυνατότητα να τροποποιεί με απόφασή του ο Υπουργός όλες τις διατάξεις που προβλέπουν τις αρμοδιότητες των προέδρων και των διοικητικών συμβουλίων. Αν είναι δυνατόν να υπάρχει τέτοιου είδους παρέμβαση του κράτους σε μία μεταρρύθμιση που λέτε ότι θέλετε να κάνετε και με δεδομένη την εμπειρία που είχαμε από την λειτουργία των ταμείων.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Ή είμαστε νεοφιλελεύθεροι ή κρατιστές. Αποφασίστε γιατί λέτε αυτά τα πράγματα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Παρακαλώ. Θα απαντήσετε μετά, κ. Παπακώστα.Κυρία Παπακώστα, σε λίγο είναι η σειρά σας να απαντήσετε.

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Η σύγχυση είναι απόλυτη. Είστε νεοφιλελεύθεροι ως προς την πολιτική που επιλέγετε και αφορά τους πολίτες και έχετε έναν απίστευτο κρατισμό για να ελέγξετε το κράτος ως προς τα άτομα και ως προς τα κονδύλια.Η σύγχυση, λοιπόν, είναι η κλασσική της Νέας Δημοκρατίας, η οποία κινείται ανάμεσα σε αυτά τα δύο άκρα.(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)Και τελειώνω, κύριε Πρόεδρε, με το θέμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό που συμβαίνει με την αδυναμία της Κυβέρνησης να κατανοήσει τα ευρωπαϊκά δεδομένα, ιδιαίτερα μετά από τέσσερα χρόνια, είναι πρωτοφανές. Θέλω να πω ότι εμείς, ως Βουλευτές, έχουμε το συγκεκριμένο ντοκουμέντο στα χέρια μας από τις 18.00′. Άρα, είναι σίγουρο ότι η Κυβέρνηση το έχει από το μεσημέρι. Η Υπουργός κάνει παρέμβαση, δεν λέει κουβέντα και φεύγει. Η Υφυπουργός βήχει, ξαναβήχει και τι να πει; Η Υφυπουργός πήρε το λόγο μετά από έξι συναδέλφους, οι οποίοι έθεσαν το θέμα και αγνόησε το ζήτημα. Είπε: «Είναι 19 Φεβρουαρίου, άρα, δεν μπορούμε να απαντήσουμε αυθημερόν». Η Κυβέρνηση χρειάζεται 24 ώρες να επεξεργαστεί την απάντησή της.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Κυρία Διαμαντοπούλου, τελειώστε.

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ε, τελειώστε.

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Εν τω μεταξύ το Σωματείο των Υπαλλήλων της Κεντρικής Τράπεζας έχει στείλει προτάσεις σε όλα τα ευρωπαϊκά συνδικάτα και των κεντρικών τραπεζών και των τραπεζοϋπαλλήλων. Ξέρουμε πολύ καλά ότι από εκατόν ογδόντα προτάσεις-παρεμβάσεις που έχει κάνει η Κεντρική Ευρωπαϊκή Τράπεζα σε κράτη-μέλη, εκατόν εβδομήντα εννιά έχουν γίνει αποδεκτές. Άρα, πραγματικά υπάρχει κίνδυνος πάλι η χώρα να γελοιοποιηθεί με το να γίνονται αποδεκτές οι νομοθετικές δραστηριότητες.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Παρακαλώ.

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Και μετά από όλα αυτά, επειδή η μόνη λύση είναι να αποσυρθεί το άρθρο και θα ήταν καλό να το δηλώσετε όσο γίνεται πιο γρήγορα, μας λέτε ότι η Υπουργός δεν μπόρεσε. Το καταλαβαίνω, κουράστηκε, είναι όλη ημέρα εδώ, αλλά αυτό κάνουν οι Υπουργοί.

ΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε, κυρία Διαμαντοπούλου.

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Όταν συζητώνται τα νομοσχέδιά τους, είναι μέρα-νύχτα εκεί και απαντούν στα επίμαχα ζητήματα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Κυρία Διαμαντοπούλου, ολοκληρώστε.

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Λοιπόν, να μας απαντήσετε σήμερα, κυρία Υφυπουργέ.Δεν μας ενδιαφέρει αν είστε Υφυπουργός και δεν το ξέρετε το θέμα. Να δοθεί απάντηση σήμερα στη Βουλή, τι θα γίνει με το θέμα του άρθρου.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Κυρία Διαμαντοπούλου, παρακαλώ μην ανοίγετε συζήτηση.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Γιατί προσβάλλετε και υποτιμάτε συνέχεια την Υφυπουργό;

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Την υποτιμώ; Υποτιμώ την Υφυπουργό που βγαίνει και απαντάει σε δεκαπέντε Βουλευτές και κάνει σαν να μην ξέρει τι συμβαίνει στην Αίθουσα; Κα μου απαντάει εμένα για το αν συζητάω με τον Συνασπισμό, κυρία Παπακώστα;

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Κυρία Διαμαντοπούλου, παρακαλώ.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κυριολεκτικά, κοινοβουλευτικά ανοίκεια η υμπεριφορά σας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Σας παρακαλώ πάρα πολύ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μια χώρα δεν μπορεί να είναι εταιρία

AUG 31, 2012

Ομιλία στο Οικονομικό Συμπόσιο «Alpbach» στη Βιέννη

AUG 30, 2012

Δήλωση μετά τη συνέντευξη του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για τη μεταρρύθμιση για την Ανώτατη Εκπαίδευση

JUL 31, 2012