Σίγουρα το Κοινοβούλιο είναι ένας χώρος, όπου μπορεί να γίνονται ευρύτερες συζητήσεις και ευρύτερες αναφορές. Θα μπορούσε επίσης να υπάρχει και ανταλλαγή πολιτικών απόψεων. Λυπάμαι που λείπει ο κ. Κοροβέσης. Συγκρατώ αυτό που ήδη υπογράμμισε, που είναι η ανάγκη ανατροπών στο χώρο της παιδείας και η ανάγκη δημιουργίας ενός πνεύματος στην παιδεία που να οδηγεί στις ανατροπές, μόνο που εδώ είμαστε όλοι υπεύθυνα κόμματα και μέσα από αυτές τις προτάσεις ανατροπών, θα πρέπει να δούμε ποιο είναι το επόμενο μοντέλο, δηλαδή ανατρέπουμε αυτό που υπάρχει, για να πάμε που;
Και η απάντηση εκκρεμεί από το ΣΥ.ΡΙΖ.Α για το τι θα κάνουμε για την παιδεία συνολικά, για την τεχνική εκπαίδευση ειδικότερα και για την συγκεκριμένη πρόταση του Υπουργείου. Κάνω αυτόν τον σύντομο σχολιασμό στον εισηγητή, γιατί είναι σίγουρο, ότι κανείς δεν μπορεί ανέξοδα να τοποθετείται σε περιόδους τόσο μεγάλης κρίσης, ιδιαίτερα στο χώρο της παιδείας. Ο Υπουργός Παιδείας, κύριε Υφυπουργέ, το πρωί βγαίνοντας από τον Πρωθυπουργό, είπε ότι η συζήτηση για την παιδεία ξεκινάει από μηδενική βάση και υπάρχει tabula rasa, δηλαδή, μετά από 5 χρόνια κυβέρνησης της Ν.Δ. και μετά από 3 Υπουργούς, είμαστε στη tabula rasa. Η απάντησή μας είναι ότι το ερώτημα στη χώρα, για να συνεχίσουμε στα λατινικά το διάλογο, είναι quo vadis. Που πάμε; Αυτή την απάντηση θέλει ο ελληνικός λαός. Μέσα, λοιπόν, από το νομοσχέδιο που έχετε φέρει για την τεχνική εκπαίδευση αποδεικνύεται ότι η μεταρρύθμιση, την οποία επιχειρήσατε το 2006 είχε εξαιρετικά αρνητικές επιπτώσεις μέχρι σήμερα. Τα τεχνικά λύκεια, η τεχνική εκπαίδευση όχι μόνο δεν σταθεροποιήθηκε, δεν μιλάω για αναβάθμιση, αλλά υποβαθμίστηκε τραγικά με μείωση των μαθητών, με πραγματική σύγχυση ανεπανάληπτη στον χώρο των εκπαιδευτικών. Στο λεκανοπέδιο τα στοιχεία που μας έχουν δώσει οδηγούν σε 20% υπεράριθμους εκπαιδευτικούς. Αν είναι αλλιώς, σας παρακαλώ να μας δώσετε τα στοιχεία. Νομίζω, ότι θα μας τα δώσετε με πολύ συγκροτημένα στοιχεία με τις ερωτήσεις που έχουν κατατεθεί. Υπάρχει, λοιπόν, μία πλήρης σύγχυση στον χώρο της τεχνικής εκπαίδευσης σήμερα και όπως είπε ο εισηγητής μας, μετά από 2,5 χρόνια φέρνετε μία πρόταση για το πώς θα αντιμετωπιστεί το θέμα της πρόσβασης, το οποίο προσπαθήσατε να λύσετε με μία εγκύκλιο, η οποία δεν έχει νομική βάση.
Υπάρχει κατά την άποψή μας λάθος πολιτική προσέγγιση του θέματος, γι’ αυτό και καταψηφίσαμε το νομοσχέδιο. Υπάρχει απόλυτη προχειρότητα στην εφαρμογή του. Υπάρχει ανικανότητα στη διαχείριση. Σήμερα κάνετε ένα ακόμα βήμα για να αποδείξετε όλα τα παραπάνω. Σε αυτό το σημείο τελειώνω αναφορικά με το νομοσχέδιο, για το οποίο ο εισηγητής μας ήταν εξαιρετικά αναλυτικός.
Τι θα κάνουμε; Γιατί εδώ είναι πάντα το μεγάλο διακύβευμα. Εμείς καταθέτουμε και σήμερα υπάρχει στην ηλεκτρονική σελίδα του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – στο wikipolitics.gr – και στην σελίδα του τομέα της παιδείας η πλήρης πρόταση για την τεχνική εκπαίδευση. Είναι μία πρόταση, η οποία αφορά σε ένα νέο τεχνολογικό λύκειο, το οποίο έχει δύο κύκλους και το οποίο κατευθύνεται ουσιαστικά προς το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Έχει βήματα και προσεγγίσεις αρκετά καινοτόμες για πειραματικά τεχνολογικά λύκεια, για μία ακόμη χρονιά, η οποία δίνει τη δυνατότητα να ενσωματώσουμε τις Ευρωπαϊκές αποφάσεις για το 2ο, 3ο, 4ο έως και το 8ο επίπεδο επαγγελματικών δικαιωμάτων στην αγορά εργασίας. Να προσαρμόσουμε και να λάβουμε υπόψη μας αυτά που εξελίσσονται και στις άλλες χώρες, γιατί, ιδιαίτερα, στην αγορά εργασίας η τεχνική εκπαίδευση θα πρέπει να δίνει τη δυνατότητα σε αυτούς που αποφοιτούν να κινούνται στην Ευρωπαϊκή αγορά εργασίας και όχι μόνο στην ελληνική.
Είναι, λοιπόν, μία συγκροτημένη πρόταση. Θα συζητηθεί ηλεκτρονικά σε πρώτη φάση, σε μία πανεθνική διαδικασία στο τέλος του Ιανουαρίου. Η πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου θα κορυφωθεί με ένα chat, όπου θα συμμετέχουν οι μαθητές πλέον, των τεχνολογικών λυκείων από όλη τη χώρα με τις δικές τους απόψεις και τις δικές τους εκτιμήσεις επί συγκεκριμένης πρότασης. Θα ήθελα να μεταφέρετε στον κύριο Υπουργό, ότι, βεβαίως είναι πολύ σημαντικό πράγμα η συζήτηση με τη νεολαία, αλλά όχι μία συζήτηση χωρίς περιεχόμενο που ο καθένας λέει αυτό που θα ήθελε να ακούσει ο ίδιος. Η συζήτηση με τη νεολαία απαιτεί μία πολύ σοβαρή αντιμετώπιση, οργανωμένη με θέσεις με προτάσεις. Γι’ αυτό είναι τα κόμματα. Τα κόμματα δεν είναι μόνο για να ακούνε, αλλά και για να προτείνουν, ώστε να υπάρχει μία τελική σύνθεση, για την οποία πάντοτε την τελική ευθύνη την έχει η κάθε κυβέρνηση.