H πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, το μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου του Κινήματος, Συλβάνα Ράπτη, η Γραμματέας του Τομέα, Θάλεια Δραγώνα και ο Αχιλλέας Μητσός, Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του Φόρουμ «Μιλάμε για Παιδεία», το οποίο διοργανώνει το ΠΑΣΟΚ και θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 5 Απριλίου, έδωσαν σήμερα, συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση αυτής της πρωτοβουλίας του Κινήματος.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης Τύπου: Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Καλησπέρα σε όλους. Την Κυριακή 5 Απριλίου θα πραγματοποιηθεί Φόρουμ, με τίτλο «Μιλάμε για την Παιδεία». Προκειμένου λοιπόν, να συζητήσουμε γι’ αυτό το Φόρουμ βρίσκονται κοντά μας η πολιτική εκπρόσωπος για θέματα Παιδείας, κυρία Άννα Διαμαντοπούλου, η Γραμματέας του Τομέα Παιδείας, κυρία Θάλεια Δραγώνα, καθώς επίσης η κυρία Συλβάνα Ράπτη, η οποία είναι μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ και συμμετέχει στον σχετικό επιτελικό κύκλο. Επίσης, είναι κοντά μας ο Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του Φόρουμ, Αχιλλέας Μητσός.Κυρία Ράπτη, έχετε το λόγο.Σ. ΡΑΠΤΗ: Καλησπέρα σε όλες και σε όλους. Για το ΠΑΣΟΚ, η παιδεία είναι πρώτη προτεραιότητα, στην πράξη, και όχι στα λόγια. Γι’ αυτό, θυμίζουμε κατ’ αρχήν την απαραίτητη προϋπόθεση – δέσμευση του ΠΑΣΟΚ, που είναι 5% χρηματοδότηση στο επίπεδο του ΑΕΠ για την παιδεία, 2% για την έρευνα και τον πρώτο χρόνο 1 δις ευρώ κατ’ ευθείαν για την παιδεία.Για μας, το πρόγραμμα έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία. Είναι ρεαλιστικό, είναι και εφικτό -που είναι και το σημαντικότερο- και συμπυκνώνεται σε μερικές μόνο λέξεις: εμείς θέλουμε για την Ελλάδα, για τα Ελληνόπουλα, για τις ελληνικές οικογένειες, δημόσια δωρεάν ποιοτική παιδεία, για όλους και για πάντα. Και αυτό, σκοπεύουμε να το κάνουμε πράξη.Για να διασφαλίσουμε ότι αυτό είναι εφικτό, κάνουμε μια σειρά από δραστηριότητες και εργασίες όλο αυτό το διάστημα. Η διαβούλευση περιλαμβάνει όλες και όλους όσοι ενδιαφέρονται και γίνεται σε πανελλαδικό επίπεδο.Χθες, είχαμε μια εξαιρετική διαβούλευση για την ανώτατη εκπαίδευση, για την οποία θα σας μιλήσουν και η κυρία Δραγώνα και ο κ. Μητσός και, βεβαίως, την Κυριακή, έχουμε το κορυφαίο γεγονός, που είναι το Φόρουμ, στο οποίο θα μιλήσει και θα ξεδιπλώσει την πρότασή μας για την παιδεία, ο Πρόεδρος του Κινήματος, ο Γιώργος Παπανδρέου.Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι το Φόρουμ για το οποίο δίνεται σήμερα η συνέντευξη, είναι το επιστέγασμα μιας μακράς πορείας πολλών μηνών, που έγιναν σε 37 νομούς μεγάλες εκδηλώσεις, όπου συμμετείχαν όλοι οι συντελεστές της παιδείας: οι Ενώσεις των εκπαιδευτικών, οι Ενώσεις των γονέων, τα Επιμελητήρια, η Αυτοδιοίκηση, τα Εργατικά Κέντρα. Θα σας δώσουμε τον κατάλογο των 37 νομών όπου έγιναν οι εκδηλώσεις αυτές. Παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ οι οποίες έχουν δοθεί και σε ένα μικρό βιβλίο τσέπης το οποίο έχετε πάρει σήμερα.Έχουν οργανωθεί και έχουν ήδη γίνει 5 μεγάλες εκδηλώσεις, η τελευταία είναι σήμερα και αφορά την Ειδική Αγωγή. Είναι 5 μεγάλες εκδηλώσεις που αφορούν την Πρωτοβάθμια και το Ολοήμερο, τη Δευτεροβάθμια και την πρόσβαση στα Πανεπιστήμια, την Τεχνική Εκπαίδευση, τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ και τη δια βίου εκπαίδευση και σήμερα είναι το 6ο τραπέζι που είναι η Ειδική Αγωγή.Στο Φόρουμ ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ θα παρουσιάσει και τις δεσμεύσεις και τις προτάσεις, αλλά θα γίνει κι ένας διάλογος με μοναδικά χαρακτηριστικά, μιας και ανοίγει σε όλη τη χώρα, σε όλες τις επιμέρους ιδέες, καινοτομίες και απόψεις που υπάρχουν.Θα παρουσιάσει και η κα Δραγώνα και ο κ. Μητσός, οι οποίοι πραγματικά εργάστηκαν επί μήνες για ένα γεγονός, το οποίο δύσκολα έχει προηγούμενό του στην έκτασή του και στη συμμετοχή του. Σας ευχαριστώ.Θ. ΔΡΑΓΩΝΑ: Όπως ακούσατε και από την κα Ράπτη και από την κα Διαμαντοπούλου, αυτή είναι η εκδήλωση η οποία κορυφώνει τη δουλειά που κάνουμε τόσο καιρό στον Τομέα Παιδείας. Κάνουμε μια πολύ εντατική δουλειά στο εσωτερικό του Τομέα της Παιδείας και μετά ανοίγουμε μια δημόσια συζήτηση μετά την ολοκλήρωση κάθε ενός θέματος.Θεωρούμε ότι αυτό είναι μια πολύ γόνιμη διαδικασία. Αυτό το Φόρουμ στις 5 Απριλίου δεν έχει ακριβώς το χαρακτήρα Συνδιάσκεψης. Θα προσπαθήσουμε να του δώσουμε ένα διαφορετικό τόνο, να το ανοίξουμε προς όλους τους φορείς και σε όλα τα ρεύματα, άρα θέλαμε να μην έχει απολύτως μία κομματική διάσταση αλλά να είναι μια μεγαλύτερη διαδικασία, ευρύτερη. Γι’ αυτό και μετά την ομιλία του Προέδρου είναι καλεσμένοι να μιλήσουν όλοι οι φορείς της εκπαίδευσης, καθώς όπως βλέπετε στο πρόγραμμα, θα πάρει το λόγο και η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ και η ΟΙΕΛΕ και η ΟΣΕΠ-ΤΕΙ και η ΠΟΣΔΕΠ και από εκεί και έπειτα ανοίγουν τρεις μεγάλες θεματικές ενότητες που θα είναι παράλληλες.Η μία αφορά την «Ανοιχτή εκπαίδευση» και με αυτό εννοούμε ένα νέο εκπαιδευτικό σύστημα, νέους θεσμούς, νέα εργαλεία στην εκπαίδευση.Η δεύτερη θεματική ονομάζεται «Πολεμώντας τις ανισότητες» και με αυτό εννοούμε όλες τις ανισότητες, δηλαδή κοινωνικές ανισότητες, τις ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας, τις πολιτισμικές και θρησκευτικές διακρίσεις που γίνονται στην εκπαίδευση, τις διακρίσεις που υφίστανται τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες. Δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία σε αυτή τη δεύτερη ενότητα γιατί θεωρούμε ότι είναι πραγματικά χαρακτηριστικό ενός Κόμματος σαν το δικό μας η έννοια του σχολείου που δεν αποκλείει, του σχολείου που εντάσσει. Είναι μια πολιτική που για μας έχει μεγάλη σημασία και σκοπεύουμε να της δώσουμε και πολύ μεγάλη προτεραιότητα.Η τρίτη μας θεματική, «Οι εκπαιδευτικοί πρωταγωνιστές της αλλαγής», είναι για τους εκπαιδευτικούς. Μας ενδιαφέρει δηλαδή η αρχική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, μας ενδιαφέρει η επιμόρφωσή τους, μας ενδιαφέρει ο τρόπος που αξιολογείται ο εκπαιδευτικός, πώς λογοδοτεί στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην κοινωνία γενικότερα.Μας ενδιαφέρει ο λόγος των γονέων και στις τρεις αυτές θεματικές. Μας ενδιαφέρει ο λόγος των ίδιων των παιδιών και των ίδιων των εκπαιδευτικών, δηλαδή πέραν από τις τοποθετήσεις που θα γίνουν και είναι πολλές.Θα είδατε στο πρόγραμμα ότι 40 ομιλητές θα πάρουν το λόγο. Είναι μικρές εισηγήσεις με σκοπό να ανοίξει όλη η βεντάλια των θεμάτων. Και μέσα σε αυτό μας ενδιαφέρει ο λόγος και των ίδιων των παιδιών, άρα θα μιλήσει ένας μαθητής απ’ το σχολείο, θα μιλήσει μαθητής σχολείου δεύτερης ευκαιρίας, φοιτητής του ΕΑΠ, φοιτητής Παιδαγωγικού Τμήματος που ετοιμάζεται να γίνει δάσκαλος.Δηλαδή θέλουμε να πιάσουμε όλο το εύρος, όλη τη γκάμα και των χρηστών και των εκπαιδευτικών και της κοινωνίας. Μας ενδιαφέρει πώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση τοποθετείται απέναντι στο σχολείο. Μας ενδιαφέρει το σχολικό κτίριο.Η έμφαση είναι περισσότερο στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παρόλο που η αρχική μας ιδέα ήταν αυτές οι τρεις θεματικές να διαπερνούν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ίσως η τριτοβάθμια εκπαίδευση υποεκπροσωπείται, αλλά αυτό το κάναμε και λίγο σκόπιμα, διότι χθες κάναμε μια μεγάλη εκδήλωση για την τριτοβάθμια και πήγαμε σε βάθος.Με αυτή την έννοια προσπαθήσαμε οι θεματικές που θα χειριστούμε στο φόρουμ να μην διακρίνονται σε βαθμίδες της εκπαίδευσης, αλλά να αφορούν θέματα που διατρέχουν την εκπαίδευση οριζόντια. Δηλαδή την ανοιχτή εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες, τις ανισότητες σε όλες τις βαθμίδες, γι’ αυτό και θα μιλήσουμε π.χ. για το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο που είναι δημιούργημα του ΠΑΣΟΚ μαζί με το σχολείο της δεύτερης ευκαιρίας όταν μιλάμε για ανισότητες.Αυτά βασικά. Η ιδέα μας είναι το άνοιγμα σε όλα τα ρεύματα, το άνοιγμα στην κοινωνία, να μην περιοριστούμε σε ένα κομματικό ακροατήριο, ούτε μόνο κομματικά στελέχη να πάρουν το λόγο. Θεωρούμε ότι για την εκπαίδευση πρέπει να γίνει μια συζήτηση και μια όσμωση όλων των απόψεων και μία σύνθεση και θεωρούμε ότι θα είναι μια ευτυχής στιγμή αυτή στις 5 του μηνός να μπορέσουμε να το κάνουμε.Α. ΜΗΤΣΟΣ: Ίσως το μόνο που θα ήθελα να προσθέσω και να υπογραμμίσω είναι ότι ένας στόχος αφ’ εαυτού που ήδη εκπληρώθηκε και θα ολοκληρωθεί μεθαύριο, είναι η κινητοποίηση και ενεργοποίηση όσο γίνεται μεγαλύτερου αριθμού ανθρώπων και πραγματικά και οργανωτικά δούλεψαν πάρα πολλοί άνθρωποι γι’ αυτούς όλους τους διαλόγους και φυσικά και για το μεθαυριανό φόρουμ.Και η ενεργοποίηση αυτή έγινε και μέσω του ραδιοφώνου και τηλεόρασης και νομίζω ότι είναι σημαντικό έτσι κι αλλιώς να δούμε πόσοι άνθρωποι και είναι μεγάλος ο αριθμός των ανθρώπων που συμμετείχε σε αυτό το διάλογο και μέσω αυτών των καινούργιων μέσων.Και ίσως είναι και ένας κάποιος κόσμος που δεν είχε μάθει μέχρι τώρα να συμμετέχει σε διαλόγους γύρω από ζωντανά ζητήματα της ελληνικής κοινωνίας και από μόνο του αυτό το θεωρούμε επιτυχία και ελπίζουμε να ολοκληρωθεί μεθαύριο.Α. ΜΗΤΣΟΣ: Το μόνο που θα ήθελα να προσθέσω και να υπογραμμίσω είναι ότι ένας στόχος, που ήδη εκπληρώθηκε και θα ολοκληρωθεί μεθαύριο, είναι η κινητοποίηση και ενεργοποίηση όσο γίνεται μεγαλύτερου αριθμού ανθρώπων. Και πραγματικά, και οργανωτικά, δούλεψαν πάρα πολλοί άνθρωποι για όλους αυτούς τους διαλόγους και φυσικά και για το μεθαυριανό φόρουμ.Η ενεργοποίηση αυτή έγινε και μέσω του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης και νομίζω ότι είναι σημαντικό, έτσι κι αλλιώς, να δούμε πόσοι άνθρωποι, και είναι μεγάλος ο αριθμός των ανθρώπων, συμμετείχαν σε αυτό το διάλογο, και μέσω αυτών των καινούργιων μέσων.Και μάλιστα, συμμετείχαν και ορισμένοι που δεν είχαν μάθει μέχρι τώρα να συμμετέχουν σε ζωντανούς διαλόγους για σημαντικά ζητήματα της ελληνικής κοινωνίας και, από μόνο του αυτό, το θεωρούμε επιτυχία και ελπίζουμε με την ίδια επιτυχία να ολοκληρωθεί μεθαύριο.Θ. ΔΡΑΓΩΝΑ: Να προσθέσω κάτι, ότι θα έχουμε και μία έκθεση με εκπαιδευτικό υλικό, γιατί ένα απ’ τα θέματα που επίσης θα διατρέχει και τα τρία τραπέζια είναι οι νέες τεχνολογίες. Και επειδή πιστεύουμε ότι αυτό είναι το μέλλον σε μεγάλο βαθμό, του δίνουμε μία ειδική έμφαση σε όλες τις τρεις αυτές θεματικές και θα υπάρχει και μία έκθεση με υλικό από προγράμματα που έχουν εκπονηθεί εδώ και χρόνια, επιτυχημένες δηλαδή πρακτικές. Και θα έχει την ευκαιρία ο κόσμος να το παρακολουθήσει στα διαλείμματα, να δει αυτό το υλικό.Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Ευχαριστούμε πολύ. Κύριε Αντωνόπουλε.Α. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Θα ήθελα το σχόλιό σας κα Διαμαντοπούλου για όσα διαδραματίστηκαν στη Θεσσαλονίκη, αλλά και για την έξαρση που έχουμε στο φαινόμενο των καταλήψεων.Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Τα όσα συμβαίνουν στη Θεσσαλονίκη έχουν φτάσει στα όρια του επικίνδυνου πλέον. Θα ήθελα να αναφερθώ σε πολύ συγκεκριμένα σημεία.Πρώτον. καταδικάζουμε απολύτως το γεγονός των καταλήψεων και υπενθυμίζουμε ότι η κατάληψη στη Θεσσαλονίκη έχει σταματήσει τη λειτουργία του μεγαλύτερου Πανεπιστήμιου της χώρας για 20 σχεδόν μέρες, με εμφανή πλέον τα προβλήματα και τις επιπτώσεις σε όλους, από τους διοικητικούς υπαλλήλους μέχρι τους φοιτητές.Δεύτερον. θεωρούμε ότι είναι αυτονόητο πως την ευθύνη για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας, αλλά και για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων, την έχει βεβαίως το Πανεπιστήμιο.Τρίτο σημείο. Είναι λάθος να θεωρούμε ότι τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης είναι ένα απομονωμένο γεγονός. Οι οποιεσδήποτε εξελίξεις εάν δεν υπάρξει μία ομαλή διευθέτηση των θεμάτων, μπορεί να πυροδοτήσουν εξελίξεις σε όλη τη χώρα.Είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα. Είμαστε σε συνεχή επαφή με τις Πρυτανικές Αρχές, τη δυσκολία των οποίων κατανοούμε. Γιατί είναι σαφές, ότι σήμερα οι Πρυτανικές Αρχές στη Θεσσαλονίκη λειτουργούν σε ένα καθεστώς, όπου δεν υπάρχουν οι κανόνες της δημοκρατίας, αλλά είναι κάτω απ’ το βάρος απειλών, αλλά κάποιες φορές και βίας.Από πλευράς κυβέρνησης υπάρχει πλήρης απραξία και άρνηση λήψης πρωτοβουλιών. Πιστεύουμε ότι είναι ανάγκη να υπάρξει έκτακτη Σύνοδος των Πρυτάνεων που να αντιμετωπίσει συλλογικά και συνολικά το θέμα των καταλήψεων, το οποίο μπορεί σήμερα είναι στη Θεσσαλονίκη, αλλά δε χωρά αμφιβολία ότι πρέπει να υπάρξει κοινή στάση των Πρυτανικών Αρχών για την αντιμετώπισή του.Τα κόμματα πρέπει να πάρουν σαφή θέση απέναντι στη θέση των Πρυτανικών Αρχών. Και εμείς ως κόμμα δηλώνουμε και την ενθάρρυνσή μας και την υποστήριξή μας για τις αποφάσεις των Πρυτανικών Αρχών, στη λογική ότι η εφαρμογή του νόμου με τον καλύτερο τρόπο σημαίνει ότι οι ίδιοι έχουν την πρωτοβουλία, αλλά έχουν και την υποστήριξη και την πολιτική ευθύνη που έχουμε όλοι μας.Γ. ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Θέλω να σας ρωτήσω αν επειδή η κατάσταση πλέον έχει φτάσει στο απροχώρητο και υπάρχουν απ’ τη μια οι φοιτητές που χάνουν τα μαθήματα, απ’ την άλλη οι γονείς οι οποίοι συνεχίζουν να πληρώνουν, αν έχει φτάσει ο καιρός να γίνει πράξη μια πρόταση που διατύπωσε χθες ο κ. Βουλγαράκης, για την πανεπιστημιακή αστυνόμευση κατά τα πρότυπα όσων ισχύουν στο εξωτερικό σε άλλα πανεπιστημιακά ιδρύματα, όπου θα υπάρχουν ομάδες ουσιαστικά περιφρούρησης που θα υπάγονται στα εκπαιδευτικά ιδρύματα και θα συνεργάζονται άμεσα με την αστυνομία.Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Δε γνωρίζω και ούτε προτίθεμαι να σχολιάσω τις δηλώσεις του βουλευτού της Νέας Δημοκρατίας. Πρέπει όμως να σας πω ότι επανειλημμένα έχει γίνει συζήτηση για το θέμα της πανεπιστημιακής φύλαξης, δηλαδή της φύλαξης των Πανεπιστημίων από δημόσιες υπηρεσίες οι οποίες ελέγχονται από το ίδιο το Πανεπιστήμιο.Υπάρχουν πολύ καλά πρότυπα. Νομίζω ότι το Πανεπιστήμιο της Κύπρου είναι ένα απ’ τα καλύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και σε άλλες χώρες.Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Ευχαριστούμε.