Άννα Διαμαντοπούλου: «Η επιλογή για την Τεχνική Εκπαίδευση είναι βήμα καριέρας, είναι βήμα ενός νέου ανθρώπου για την αγορά εργασίας».
«Η Τεχνική Εκπαίδευση δεν πρέπει να επιλέγεται από ανάγκη. Πρέπει να επιλέγεται γιατί στη χώρα μας χρειαζόμαστε και τεχνικούς και τεχνίτες».
«Οι σπουδαστές των επαγγελματικών λυκείων να έχουν επαγγελματικά δικαιώματα που είναι αναγκαία για την αγορά εργασίας».
Εύη Χριστοφιλοπούλου: «Να γίνει το κάθε ένα ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ πραγματικό τεχνικό σχολείο».
«Η μετάβαση των δημοσίων ΙΕΚ προς την περιφέρεια θα γίνει με προγραμματικές συμβάσεις, με στόχο να ανταποκριθούν στις ανάγκες που έχει κάθε τόπος της χώρας, κάθε περιφέρεια».
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στη χώρα μας υπάρχει σοβαρό πρόβλημα κατεύθυνσης των νέων ανθρώπων, όσον αφορά τις επιλογές στην τεχνική και στη γενική εκπαίδευση, και γενικότερα στα τεχνικά επαγγέλματα. Θα πρέπει να πούμε, ότι ενώ στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχει μία κατεύθυνση -ώστε η πλειοψηφία των μαθητών, και των νέων ανθρώπων να κατευθύνονται σε τεχνικά και τεχνολογικά επαγγέλματα- στη χώρα μας συμβαίνει το αντίστροφο.
Έτσι ενώ η τάση είναι 70-30 στις άλλες χώρες, εδώ είναι ακριβώς το αντίθετο. Υπάρχουν χώρες που έχουν 70% προς τις τεχνικές -σε κάθε περίπτωση πάνω από 50%- στην Ελλάδα όχι μόνο έχουμε πολύ χαμηλό ποσοστό, αλλά τα τελευταία έξι χρόνια έχουμε συνεχή μείωση των παιδιών που επιλέγουν τα τεχνικά επαγγέλματα. Αλλά και στα ίδια τα Τεχνικά Λύκεια, στα ΕΠΑΛ, στα Επαγγελματικά Λύκεια έχουμε πολύ αυξημένη διαρροή, η οποία φτάνει και το 22%-23%. Αρκεί να συγκρίνουμε με τα Γενικά Λύκεια όπου η διαρροή είναι 3%. Όταν λέμε διαρροή εννοούμε τον αριθμό των μαθητών που εγκαταλείπουν τις σπουδές τους.
Θεωρούμε ότι είναι πολύ σημαντικό για μια χώρα, αλλά και για τη χώρα μας, να επενδύσει και να δώσει προτεραιότητα στο χώρο της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Η επιλογή για την Τεχνική Εκπαίδευση είναι βήμα καριέρας, είναι βήμα ενός νέου ανθρώπου για την αγορά εργασίας.
Σύμφωνα με έρευνα και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου οι απόφοιτοι της Τεχνικής Εκπαίδευσης -και με τα σημερινά χαρακτηριστικά- βρίσκουν πιο εύκολα δουλειά από τους απόφοιτους του Γενικού Λυκείου. Κατά μέσον όρο οι απόφοιτοι της Τεχνικής Εκπαίδευσης βρίσκουν σε 22 μήνες, ενώ της Γενικής Εκπαίδευσης φτάνουν και τους 35 μήνες.
Ιδιαίτερα σήμερα σε μία εποχή που η κρίση γίνεται και ευκαιρία για μεγάλες αναδιαρθρώσεις και στην αγορά εργασίας, η επιλογή των τεχνικών επαγγελμάτων είναι πραγματικά μια σοβαρή επιλογή. Η Τεχνική Εκπαίδευση δεν πρέπει να επιλέγεται από ανάγκη. Πρέπει να επιλέγεται γιατί στη χώρα μας χρειαζόμαστε και τεχνικούς και τεχνίτες.
Σήμερα θα ανακοινώσουμε ορισμένα πράγματα, τα οποία έχουν ενδιαφέρον και για τις εγγραφές του Σεπτεμβρίου, για πολλά νέα παιδιά και για νέους ανθρώπους. Σε όλο το προηγούμενο διάστημα η Υφυπουργός, η κα Χριστοφιλοπούλου, ο Γενικός Γραμματέας, ο κ. Κουλαϊδής, ο Ειδικός Γραμματέας που έχει την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια, ο κ. Κοντογιάννης, αλλά και η Διοίκηση του ΟΕΕΚ που είναι σήμερα μαζί μας ο κ. Αγγελίδης και ο κ. Καλτσάς, με συντονισμένο τρόπο προσπάθησαν σε πρώτη τουλάχιστον φάση και όσον αφορά τον Σεπτέμβριο να οργανώσουμε τα πράγματα και να κάνουμε ένα πρώτο σημαντικό βήμα.
Ο στόχος μας είναι μία μεγάλη μεταρρύθμιση στην Τεχνική Εκπαίδευση την οποία είχαμε ανακοινώσει και προεκλογικά. Δεν θεωρούμε ότι πρέπει η μία μεταρρύθμιση να διαδέχεται την άλλη χωρίς να υπάρξουν αξιολογήσεις, χωρίς να πατήσουμε στα θετικά βήματα, να αλλάξουμε τα αρνητικά και βέβαια να ενσωματώσουμε την Τεχνική Εκπαίδευση μέσα στις γενικές αλλαγές που συνδέονται και με το Λύκειο και με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, δηλαδή Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Θέλω, λοιπόν, να ξεκινήσω από τα ΕΠΑΛ και τα ΕΠΑΣ, δηλαδή τα επαγγελματικά λύκεια και τις επαγγελματικές σχολές. Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟEΕΚ ενεργοποιώντας την αντίστοιχη επιτροπή η οποία ασχολείται με τα επαγγελματικά δικαιώματα έκανε έναν συγκεκριμένο σχεδιασμό και προγραμματισμό των ειδικοτήτων, ώστε να μπορέσουν οι σπουδαστές των επαγγελματικών λυκείων να έχουν τα επαγγελματικά δικαιώματα που είναι αναγκαία και για την αγορά εργασίας.
Έγινε ένας σχεδιασμός για όλες τις ειδικότητες, ξεκίνησαν με την α’ φάση η οποία αφορά μηχανολογικά επαγγέλματα, τον κύκλο τον τεχνολογικό και τον κύκλο των υπηρεσιών – μία σειρά από έναν μεγάλο αριθμό ειδικοτήτων οι οποίες έχουν από φέτος επαγγελματικά δικαιώματα- και θα συνεχίσουν το επόμενο δίμηνο, ώστε και οι υπόλοιπες ειδικότητες οι οποίες είναι σε διαπραγμάτευση να πάρουν τα επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά και να αντιμετωπιστεί ένας σημαντικός αριθμός νέων ειδικοτήτων.
Θα σας πω παραδείγματα που αφορούν τα ΕΠΑΛ και είναι από θέματα θερμοκηπιακών κατασκευών και καλλιεργειών, θέματα μαγειρικής και τεχνικής, μέχρι σχεδίαση και παραγωγικής ενδύματος ή ξυλογλυπτική και διακοσμητική επίπλου. Κάνω τις συγκεκριμένες αναφορές για να δούμε ότι είναι πολύ μεγάλο το φάσμα και των νέων ειδικοτήτων που τα νέα παιδιά μπορούν να έχουν ενδιαφέρον.
Το δεύτερο στοιχείο που αφορά τα ΕΠΑΛ είναι ότι φέτος θα ξεκινήσουμε με έναν αριθμό πειραματικών πιλοτικών δράσεων στα ΕΠΑΛ. Την προηγούμενη εβδομάδα υπεγράφη ένα Πρωτόκολλο Συνεργασίας στο Υπουργείο από τους Προέδρους ΤΕΙ, αλλά και Πολυτεχνείου με τα ΕΠΑΛ και από το Σεπτέμβρη θα λειτουργήσουν, συγκεκριμένα το ΕΠΑΛ των Χανίων, το ΕΠΑΛ του Ηρακλείου, της Πάτρας, της Θεσσαλονίκης και το Α’ της Αθήνας σε συνεργασία με τα αντίστοιχα Τεχνολογικά Ιδρύματα.
Δηλαδή θα γίνει μία συνεργασία για την αναβάθμιση και υποστήριξη των ΕΠΑΛ ώστε και να υποστηριχθούν οι εκπαιδευτικοί, αλλά και οι ίδιοι οι σπουδαστές να δουν μια νέα πραγματικότητα, να ανοίξουν νέοι ορίζοντας και να υπάρξουν και συνεργασίες στο σύνολο της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.
Υπενθυμίζω, ότι όταν παρουσιάσαμε το πρώτο σχέδιο διαβούλευσης για την Τριτοβάθμια είπαμε για το νέο ρόλο των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων και την ανάγκη τους να υποστηρίξουν και να συνεργαστούν με θεσμικό τρόπο με τη Δευτεροβάθμια Τεχνική Εκπαίδευση.
Το τρίτο στοιχείο που αφορά τα ΕΠΑΛ είναι ότι έχουμε ήδη προκηρύξει μία υποστηρικτική δομή, ώστε να έχουμε το φάκελο του κάθε ΕΠΑΛ. Έχουμε 301 ΕΠΑΛ και 106 ΕΠΑΣ, για κάθε ένα απ’ αυτά θα γίνει φάκελος και θα παρακολουθείται το κάθε Λύκειο στο χώρο της Τεχνικής Εκπαίδευσης -θα είναι μία μονάδα, στην οποία θα επενδύσουμε και η οποία θα συνδεθεί με την περιφερειακή ανάπτυξη.
Τα τεχνικά επαγγέλματα πρέπει να συνδέονται με την πραγματικότητα της κοινωνίας και της οικονομίας στην οποία βρίσκονται. Έχει σημασία να δούμε το ΕΠΑΛ Ιωαννίνων, το ΕΠΑΛ Ρόδου ή το ΕΠΑΛ Κομοτηνής ή το ΕΠΑΛ στο κέντρο της Αθήνας, με τα διαφορετικά χαρακτηριστικά τα οποία έχουν, γιατί είναι σε μία διαφορετική οικονομία και κοινωνία.
Αυτές οι τρεις δράσεις που ανέφερα- δηλαδή τα επαγγελματικά δικαιώματα, τα πειραματικά ΕΠΑΛ και η αξιολόγηση και ο φάκελος του κάθε ΕΠΑΛ χωριστά- θα δημιουργήσουν όλες εκείνες τις προϋποθέσεις, ώστε η διαβούλευση που θα ξεκινήσουμε για τη μεταρρύθμιση στην Τεχνική Εκπαίδευση να έχει βάσεις και ουσιαστικά να προσελκύσουμε και να δώσουμε τη διάσταση που χρειάζεται η τεχνική εκπαίδευση.
Υπάρχει πάντοτε ένα δίλημμα θα κάνουμε καλά τα τεχνικά σχολεία, ώστε να έρθουν οι μαθητές ή θα έρθουν οι μαθητές ώστε να γίνουν καλά τα τεχνικά σχολεία; Θα γίνουν και τα δύο ταυτόχρονα. Θα δώσουμε στην Τεχνική Εκπαίδευση το βάρος και τη σημασία που έχει για την ανάπτυξη της χώρας.
Τέλος θα ήθελα να κάνω μία συνολική αναφορά στο θέμα των ΙΕΚ, στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, όπως ξέρετε υπάρχουν δημόσια και ιδιωτικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Είναι επιλογή για πολλούς νέους. Τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης λειτουργούν σε όλη τη χώρα: τα δημόσια Ινστιτούτα είναι στο Υπουργείο Παιδείας και την ευθύνη έχει ο ΟΕΕΚ, ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Έχει γίνει από τη νέα Διοίκηση ήδη μία αναδιοργάνωση. Από τα 114 Παραρτήματα και ΙΕΚ έγινε ένας πλήρης εξορθολογισμός με βάση την ανάγκη του να λειτουργούν σωστά οι ειδικότητες με όλο το εκπαιδευτικό δυναμικό και τα εργαστήρια που χρειάζονται.
Έτσι θα λειτουργήσουν από φέτος 92 Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης με 200 ειδικότητες σε όλη τη χώρα. Πολλά από τα ΙΕΚ έχουν πλήρη εξοπλισμό και ο στόχος μας είναι φέτος, από 4 Οκτωβρίου, να λειτουργήσουν με πολύ συγκεκριμένο πρόγραμμα, με συγκεκριμένες ειδικότητες, με σωστό και προγραμματισμένο τρόπο εξετάσεων.
Ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης είναι ένας οργανισμός με σοβαρά και πολλά προβλήματα. Πρέπει να πω ότι όταν αναλάβαμε, τα χρέη του Οργανισμού, και μάλιστα προς τους εκπαιδευτές του, ήταν περισσότερο από 30 εκατομμύρια ευρώ.
Η νέα Διοίκηση αναδιοργάνωσε και τα ΙΕΚ και το θέμα των εκπαιδευτών και το θέμα του διοικητικού προσωπικού. Πέρσι είχαμε 1.580 αποσπασμένους σε διοικητικές θέσεις στα ΙΕΚ από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Φέτος θα έχουμε 600, γιατί δεν χρειάζεται η δευτεροβάθμια εκπαίδευση να αιμορραγεί για διοικητικούς υπαλλήλους.
Οργανώθηκαν με υποδειγματικό τρόπο οι εξετάσεις πιστοποίησης 12.500 νέων ανθρώπων. Να ευχαριστήσω εδώ τους εργαζόμενους στον ΟΕΕΚ για την πολύ σοβαρή δουλειά που έκαναν με αποτέλεσμα την μεγάλη εξοικονόμηση. Πέρσι η πιστοποίηση στοίχισε 600.000,00 €, φέτος στοίχισε 100.000,00 €.
Και επειδή στον ΟΕΕΚ έγινε μια πολύ σημαντική δουλειά αναδιοργάνωσης – θα χρειαστεί πολύ αναλυτική παρουσίαση των ειδικοτήτων και των προοπτικών που δίνουν τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης στους νέους ανθρώπους- η Διοίκηση του ΟΕΕΚ το Σεπτέμβρη θα κάνει μια ειδική συνέντευξη Τύπου όπου θα παρουσιάσει όλη την εικόνα των Ινστιτούτων.
Επειδή οι ειδικότητες είναι 200 -αφορούν σε όλο τον χώρο των τεχνικών και τεχνολογικών επαγγελμάτων, υπηρεσιών, μηχανολογικά, ναυτικά, σε όλους τους τομείς της παραγωγής, στα πράσινα επαγγέλματα, στην ενέργεια, στη διακόσμηση, στις υπηρεσίες, στον τουρισμό, στα ιατρικά επαγγέλματα- δίνουν πραγματικά σημαντική διέξοδο σε πολλά παιδιά και βεβαίως δίνουν και επαγγελματικά δικαιώματα που μπαίνουν σε μια νέα βάση πολύ σημαντική σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που ψηφίζουμε και στο οποίο θα αναφερθεί η κα Υφυπουργός.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Συνεχίζω από εκεί ακριβώς που άφησε το νήμα η Υπουργός, αφού πρώτα πω και εγώ με τη σειρά μου ότι μία από τις βασικές προϋποθέσεις για να γίνει η επαγγελματική εκπαίδευση, βήμα καριέρας όπως ανέφερε η κα Διαμαντοπούλου, είναι αυτό που ξεκίνησε σήμερα με την υπογραφή των πρώτων επαγγελματικών δικαιωμάτων για τα ΕΠΑΛ και τα ΕΠΑΣ σε αντιστοίχιση αυτών των δικαιωμάτων με τα δικαιώματα των ΤΕΕ Β’ κύκλου.
Βασική προϋπόθεση, δεν είναι όμως η μόνη. Το κάθε ΕΠΑΛ και το κάθε ΕΠΑΣ στην Ελλάδα θα παρακολουθείται στενά έτσι ώστε να δούμε πραγματικά πώς είναι οργανωμένο, ποιες είναι οι ελλείψεις, τι χρειάζεται για να γίνει το κάθε ένα ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ πραγματικό τεχνικό σχολείο έτσι ώστε όταν θα ολοκληρωθεί αυτή η φάση της αξιολόγησης θα πάμε σ’ ένα νομικό πλαίσιο, το οποίο θα είναι μια ακόμα μεγάλη προϋπόθεση για την αναβάθμιση και την καταξίωση της τεχνικής εκπαίδευσης στη χώρα.
Ταυτόχρονα όμως έχει σημασία σήμερα να στείλουμε το μήνυμα ότι από την τεχνική εκπαίδευση ως βήμα καριέρας, μπορούν να προκύψουν δρόμοι για κάθε παιδί, για κάθε μαθητή, για κάθε μαθήτρια που την επιλέγει, είτε μέσα από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και ήδη αναφέρθηκε η Υπουργός στο πρωτόκολλο συνεργασίας με τα ΤΕΙ που είναι μια πολύ σοβαρή καινοτομία, αλλά μπορεί να υπάρχουν και δρόμοι μέσα από την επαγγελματική κατάρτιση, την αρχική κατάρτιση με τα ΙΕΚ ή και μετά την αρχική και τη συνεχιζόμενη κατάρτιση.
Το νομοθέτημα που σε λίγο χρονικό διάστημα θα καταθέσουμε στη Βουλή, προβλέπει έναν άλλο ρόλο πιο αναβαθμισμένο για τα ΙΕΚ και η δουλειά που γίνεται ήδη από τον Οργανισμό, από τον ΟΕΕΚ – θέλω κι εγώ με τη σειρά μου να συγχαρώ και τη Διοίκηση και τους εργαζομένους για την προσπάθεια που κάνουν- το βήμα που γίνεται, είναι ένα βήμα αναβάθμισης των ΙΕΚ μέσα από την απελευθέρωσή τους από στενά πλαίσια τα οποία δεν επέτρεπαν να έχουν τις ειδικότητες εκείνες που χρειάζεται η κάθε γωνιά της χώρας.
Γιατί άλλες ειδικότητες χρειάζεται π.χ. ένας νομός στην Ήπειρο, πλούσιος σε παράδοση, ιστορία και δυνατότητες ενδεχομένως τουρισμού -γιατί οι περισσότεροι νομοί της Ηπείρου έτσι είναι- και τελείως διαφορετικές προοπτικές έχει ένας βιομηχανικός νομός κοντά στη Θεσσαλονίκη ή μια νησιωτική περιφέρεια. Άρα η αποκέντρωση των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης που θα γίνει με πολύ προσεκτικό και σοβαρό τρόπο και με μεταβατική περίοδο, έτσι ώστε να μη θιγούν οι πορείες όσων σπουδαστών και φέτος επιλέξουν τα δημόσια ΙΕΚ, για να μπορέσουν να συνεχίσουν την καριέρα τους.
Θα γίνει με τρόπο, έτσι ώστε να μη θιγούν καθόλου και τα δικαιώματά τους και η ποιότητα των σπουδών τους. Αντίθετα, η μετάβαση των δημοσίων ΙΕΚ προς την περιφέρεια που θα γίνει με προγραμματικές συμβάσεις και δε θα γίνει χωρίς τη διασφάλιση της ποιότητας από το Δημόσιο, της ποιότητας από το κεντρικό κράτος. Θα γίνει με στόχο πραγματικά ν’ ανταποκριθούν στις ανάγκες που έχει κάθε τόπος της χώρας, κάθε περιφέρεια.
Θέλω επίσης να επισημάνω ότι η Τεχνική Εκπαίδευση, συνδέεται με όλες τις προσπάθειες που κάνουμε για την αναβάθμιση και την αλλαγή στο σχολείο. Έτσι, φέρνω σαν παράδειγμα, το μεγάλο πρόγραμμα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών μας, που ξεκινάει στα τέλη του έτους -έχει ήδη ξεκινήσει η διαβούλευση. Θα δείτε από το Σεπτέμβρη συγκεκριμένες ενέργειες από την πλευρά μας και πώς θα εξελιχθεί και από την πλευρά του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Δεν είναι τυχαίο ότι υπάρχει ειδική ομάδα έργου για την Τεχνική Εκπαίδευση.
Εδώ χρειαζόμαστε ειδική επιμόρφωση εκείνων των εκπαιδευτικών, των ειδικοτήτων που έχουμε σήμερα και όσων θα αποκτηθούν αύριο με βάση την αξιολόγηση που θα γίνει και τα πορίσματα που θα βγάλει αυτή η αξιολόγηση. Αυτό το πρώτο βήμα άξιζε τον κόπο να το επικοινωνήσουμε σ’ εσάς σήμερα και θα έχουμε πολλά ακόμα να πούμε για την Τεχνική Εκπαίδευση και την επαγγελματική κατάρτιση από το φθινόπωρο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι θα ξεκινήσει από αυτή τη χρονιά που αφορά όχι μόνο την οργάνωση αλλά και τους ίδιους τους φοιτούντες στα ΙΕΚ και τι θα έχουν να περιμένουν τις επόμενες χρονιές; Δηλαδή θ’ αλλάξουν οι ειδικότητες σε δύο, σε τρία χρόνια;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το πρώτο και σημαντικό για τη φετινή χρονιά είναι ότι έχουν επαγγελματικά δικαιώματα τα παιδιά που είναι στα ΕΠΑΛ, επομένως τελειώνοντας την 3ετή τους φοίτηση σε αυτή τη μορφή Λυκείου έχουν συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Μπορούν αν θέλουν να συνεχίσουν στα ΙΕΚ ή σε άλλες Τεχνικές Κατευθύνσεις, όμως έχουν επαγγελματικά δικαιώματα.
Το δεύτερο είναι ότι σε συγκεκριμένο αριθμό ΕΠΑΛ, όπως είπα στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα, στην Κρήτη, στην Πάτρα, στο Ηράκλειο, θα υπάρξουν επαφές και συνεργασίες με τα Πανεπιστήμια και θα υπάρξει ένας νέος τρόπος διδασκαλίας και επικοινωνίας. Όσον αφορά και τη χρήση των εργαστηρίων και τις εργασίες και τη σύνδεση με τις αντίστοιχες ειδικότητες των ΤΕΙ.
Το τρίτο σημαντικό είναι ότι από φέτος τον Οκτώβρη θα υπάρχει ομάδα σε κάθε ΕΠΑΛ που θ’ αξιολογεί και θα παρακολουθεί ώστε να έχουμε το φάκελο του κάθε ΕΠΑΛ, ώστε η μεταρρύθμιση που θα γίνει να προσαρμοστεί στα οικονομικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά της κάθε περιφέρειας. Η πρόταση για τη νομοθετική ρύθμιση που αφορά την Τεχνική Εκπαίδευση θα είναι από την επόμενη χρονιά, δηλαδή θα ξεκινήσουμε το φθινόπωρο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε ό,τι αφορά τα όσα είπατε για την αποκέντρωση των ΙΕΚ, μιλάμε δηλαδή για κατάργηση των δημόσιων ΙΕΚ όπως τα ξέρουμε, και τη λειτουργία τους με ευθύνη των περιφερειών, της τοπικής κοινωνίας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δε μιλάμε για κατάργηση σε καμία περίπτωση. Ακούσατε ήδη από την Υπουργό ότι μιλάμε για 92 δημόσια ΙΕΚ, αυτά είναι αυτά τα οποία προκύπτουν από την προσπάθεια εκσυγχρονισμού που έκανε ο Οργανισμός. Αυτά τα ΙΕΚ, τα δημόσια ΙΕΚ με προγραμματικές συμβάσεις μπορούν να τα λειτουργήσουν οι περιφέρειες της χώρας, όχι όμως άμεσα, από το Γενάρη, γιατί καταλαβαίνετε πρέπει να δώσουμε μια μεταβατική περίοδο.
Προγραμματική σύμβαση σημαίνει, ότι το Υπουργείο Παιδείας που έχει και θα αναλάβει με βάση το νομοσχέδιο, την πλήρη ευθύνη για τις προδιαγραφές, την ποιότητα, τη λειτουργία των δημόσιων ΙΕΚ, θα θέτει τους όρους με βάση τους οποίους -εξ ου και η Προγραμματική Σύμβαση – οι περιφέρειες θα λειτουργούν τα δημόσια ΙΕΚ.
Γιατί θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι οι αναπτυξιακές ιδιαιτερότητες κάθε περιφέρειας θα απεικονίζονται στις ειδικότητες. Θέλουμε η ποιότητα, τα όσα ήδη αναφέρθηκαν και από την Υπουργό, τα εργαστήρια, η ποιότητα των σπουδών πρέπει να είναι παντού άψογες. Και γι’ αυτό υπάρχει η Προγραμματική Σύμβαση και η ευθύνη του κράτους.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το βασικό είναι ότι θέλουμε οι περιφέρειες να έχουν τη δυνατότητα επιλογής των ειδικοτήτων με βάση τις προϋποθέσεις που θα τεθούν, ώστε να ταιριάζουν οι ειδικότητες με τα οικονομικά και αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της κάθε περιφέρειας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συνήθως αναζητείται επιπλέον χρηματοδότηση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, δηλαδή …
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα υπάρχει η μεταφορά πόρων, ό,τι πόρους έχουμε θα μεταφέρονται. Η Προγραμματική Σύμβαση έχει και μεταφορά πόρων.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάντως μέσω της ΟΚΕ δεν είδαμε κάποια πολύ σοβαρή αντίδραση, κάθε άλλο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπήρχε συμφωνία από παντού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Διευκρινιστικά λίγο. Ας πούμε σ’ αυτές τις προγραμματικές συμβάσεις θα διασφαλίζεται ότι ισχύει και τώρα ας πούμε για τα δημόσια ΙΕΚ, για τα δίδακτρα αυτά που έχουν, ότι θα διατηρηθούν ας πούμε σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο, θα το καθορίσει το Υπουργείο αυτό ή η κάθε περιφέρεια θα έχει τη δυνατότητα να το ορίζει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι Προγραμματικές Συμβάσεις θα δίνουν τη δυνατότητα πρότασης για την κάθε περιφέρεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή το νομοσχέδιο για την δια βίου τώρα έρχεται, νομίζω τον Αύγουστο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, 23 Αυγούστου κατατίθεται.*Δείτε τα σχετικά ενημερωτικά.