Σημεία παρέμβασης πρώτου στρογγυλού τραπεζιού για το “Ανοικτό, Ενιαίο, Ολοήμερο Σχολείο”

ΦΕΒ 25, 2009

Σοβαρή προετοιμασία και ετοιμότητα δράσης έδειξε η επίσημη «πρώτη» των στρογγυλών  τραπεζιών του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία. Μετά από 10μηνη συστηματική δραστηριότητα με τη διοργάνωση «Εβδομάδων Παιδείας» σε 38 νομούς της χώρας, κατά τη διάρκεια των οποίων ο Τομέας Παιδείας του Κινήματος συγκέντρωσε ανάγκες και επεξεργάστηκε σημαντικό όγκο προτάσεων, η συνολική πρόταση του ΠΑΣΟΚ τίθεται σε δημόσια διαβούλευση μέσα από ανοιχτές εκδηλώσεις διαλόγου με τον γενικό τίτλο: «Μιλάμε για Παιδεία». 

 

Συμβολικό αλλά και εξαιρετικά ουσιαστικό το θέμα του πρώτου στρογγυλού τραπεζιού για το «Ανοικτό, Ενιαίο, Ολοήμερο Σχολείο» καθώς σηματοδοτεί την  ξεκάθαρη θέση του ΠΑΣΟΚ ότι η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θα πρέπει να ξεκινήσει από κάτω προς τα πάνω, από τη βάση της εκπαίδευσης προς την κορυφή της…  

 

Το Ενιαίο Ολοήμερο Σχολείο είναι η καρδιά

της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που προτείνει το ΠΑΣΟΚ

Σοβαρή προετοιμασία και ετοιμότητα δράσης έδειξε η επίσημη «πρώτη» των στρογγυλών  τραπεζιών του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία. Μετά από 10μηνη συστηματική δραστηριότητα με τη διοργάνωση «Εβδομάδων Παιδείας» σε 38 νομούς της χώρας, κατά τη διάρκεια των οποίων ο Τομέας Παιδείας του Κινήματος συγκέντρωσε ανάγκες και επεξεργάστηκε σημαντικό όγκο προτάσεων, η συνολική πρόταση του ΠΑΣΟΚ τίθεται σε δημόσια διαβούλευση μέσα από ανοιχτές εκδηλώσεις διαλόγου με τον γενικό τίτλο: «Μιλάμε για Παιδεία». 

 

Συμβολικό αλλά και εξαιρετικά ουσιαστικό το θέμα του πρώτου στρογγυλού τραπεζιού για το «Ανοικτό, Ενιαίο, Ολοήμερο Σχολείο» καθώς σηματοδοτεί την  ξεκάθαρη θέση του ΠΑΣΟΚ ότι η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θα πρέπει να ξεκινήσει από κάτω προς τα πάνω, από τη βάση της εκπαίδευσης προς την κορυφή της.  

 

Ο συντονιστής της συνεδρίασης και μέλος της μέλος της Γραμματείας του Τομέα Παιδείας, κύριος Δημήτρης Χαλκιώτης ανέφερε ότι σκοπός του κύκλου εκδηλώσεων του ΠΑΣΟΚ είναι η εξειδίκευση στα θέματα που αφορούν την εκπαίδευση και τόνισε ότι η «Παιδεία είναι διαβατήριο για το μέλλον».

 

Στις βασικές θέσεις του ΠΑΣΟΚ για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και στις συνεργίες Παιδείας – Πολιτισμού  αναφέρθηκε το μέλος του Π. Σ., υπεύθυνη για τον κύκλο Παιδεία – Πολιτισμός  κυρία Συλβάνα Ράπτη ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στον συμβολισμό του  λογοτύπου της πρωτοβουλίας των εκδηλώσεων διαλόγου, το «π21»,  που παραπέμπει στην Παιδεία στον 21ο αιώνα.

 

Η πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία κα Άννα Διαμαντοπούλου, άνοιξε τις εργασίες της συνεδρίασης τονίζοντας  ότι η Παιδεία αποτελεί βασική προτεραιότητα του ΠΑΣΟΚ και ότι ο στόχος είναι μια «δημόσια, δωρεάν, υψηλής ποιότητας παιδεία για όλους». Αναφερόμενη, στη συνέχεια, στο ειδικό θέμα της συζήτησης, τόνισε ότι το Ενιαίο Ολοήμερο Σχολείο είναι η καρδιά της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και η βάση του ολοκληρωμένου σχεδίου που προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τον εκσυγχρονισμό της Παιδείας. Η κα Διαμαντοπούλου επανέλαβε τη δέσμευση του Κινήματος για ανασύσταση του Ολοήμερου Σχολείου με ταυτόχρονη κατάργηση των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και επένδυση ύψους 350 εκ. Ευρώ σε υλικοτεχνική υποδομή, μέχρι το τέλος της πρώτης τετραετίας.

 

Στη συνέχεια, παίρνοντας το λόγο η Γραμματέας του Τομέα Παιδείας κα Θάλεια Δραγώνα, σημείωσε ότι το Ενιαίο Ολοήμερο Σχολείο αποτελεί μια προσφορά της Πολιτείας με όραμα και παιδαγωγική σύλληψη, ενώ σημείωσε την κοινωνικό-πολιτισμική του διάσταση καθώς αμβλύνει τις ανισότητες στην Εκπαίδευση και δημιουργεί τη «ζωντανή αγορά του Δήμου».

 

 

Ακολούθως, στις εισηγήσεις τους τα μέλη της Ομάδας Εργασίας για το Ανοικτό Ολοήμερο Σχολείο παρουσίασαν τα ευρήματα της πολύμηνης έρευνας και τα συμπεράσματά της. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε ότι το παρόν σύστημα οδηγεί σε:

•·       μια κουλτούρα ατομισμού των εκπαιδευτικών,

•·       επαγγελματικό «burn out» των δασκάλων,

•·       υπερπροσπάθεια των μαθητών για να καλύψουν τις ανεπάρκειες του σχολείου,

•·       δυσπιστία προς την αποτελεσματικότητα του σχολείου, και

•·       οικονομική αιμορραγία των νοικοκυριών.

 

Ως απάντηση, προτείνεται το «ανοιχτό στην κοινωνία σχολείο» με διαφάνεια και νέες παιδαγωγικές πρακτικές. Ανάμεσα στα μέτρα που προτείνονται είναι:

•·       η οικοδόμηση εμπιστοσύνης στον εκπαιδευτικό,

•·       η δημιουργία ενεργής εκπαιδευτικής κοινότητας,

•·       κίνητρα στους εκπαιδευτικούς για εισαγωγή καινοτομίας,

•·        περιφερειακή δικτύωση και συνεργασία των σχολείων, και 

•·       διάχυση της πληροφορίας.

 

Στη συζήτηση τονίστηκε εμφατικά πως το Ανοικτό Σχολείο προκύπτει ως αναγκαιότητα που συνιστά αλλαγή κατεύθυνσης της εκπαίδευσης, που είναι «μια νέα υπόσχεση δημοκρατίας» και βασικό στοιχείο μιας δίκαιης κοινωνίας και όχι απλά άλλη μια διορθωτική κίνηση. Θέτει την εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία στο επίκεντρο του εκπαιδευτικού συστήματος, ενώ ταυτόχρονα τους θέτουν προ των ευθυνών τους, μέσω ενός συστήματος αξιολόγησης τους εκπαιδευτικού έργου. Η αξιολόγηση αποτελεί βασικό συστατικό της πρότασης του ΠΑΣΟΚ, καθώς στην αναγκαιότητά της έγινε αναφορά πολλές φορές κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.

 

Επιπλέον, στη συζήτηση είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν εκπρόσωποι της εκπαιδευτικής κοινότητας, καθώς και εκπρόσωποι των γονέων για  να εκφράσουν τις απόψεις τους γύρω από το θέμα του Ολοήμερου Σχολείου. Ανάμεσα στα θέματα που τέθηκαν στο τραπέζι του διαλόγου από το σύνολο σχεδόν των εισηγητών, αλλά και των παρεμβάσεων από το ακροατήριο,  αφορούσαν στην υλικοτεχνική υποδομή, στο νέο πρόγραμμα σπουδών και στη χρηματοδότηση του εγχειρήματος. Αρκετές ήταν οι φωνές που τόνισαν ότι η προοδευτική παράταξη δε μπορεί να αποτύχει και ότι ως κυβέρνηση πλέον, θα πρέπει να ολοκληρώσει το «όραμα που έμεινε ανεκπλήρωτο» και να επικεντρωθεί σε εφικτές και βιώσιμες λύσεις, ώστε το Ολοήμερο Σχολείο να γίνει «το σχολείο της ισότητας των ευκαιριών και της ένταξης». Τονίστηκε ότι για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει πέραν της υλικοτεχνικής υποδομής να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή  στην εκπαίδευση και κατάρτιση του εκπαιδευτικού προσωπικού, στην ενημέρωση και συμβουλευτική των γονέων και των μαθητών, καθώς και στην ανανέωση του προγράμματος σπουδών, ώστε αυτό να είναι ελκυστικό για τα παιδιά.

 

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία του ΠΑΣΟΚ δίνει εξαιρετική έμφαση στη συμμετοχική διαδικασία, παρέχοντας βήμα σε όσους το επιθυμούν σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, μέσω της διαδραστικότητας που λειτούργησε άψογα. Η συζήτηση μεταδόθηκε σε πραγματικό  χρόνο από τη διαδικτυακή τηλεόραση και ραδιόφωνο του Κινήματος, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα για άμεσες παρεμβάσεις πολιτών μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

 

Η διαδικασία του διαλόγου του ΠΑΣΟΚ θα επιχειρήσει να ξετυλίξει το όραμα και το σχέδιο του Κινήματος για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και τις αναγκαίες αλλαγές στην Παιδεία, δείχνοντας ότι αφουγκραζόμενο τις ανάγκες των καιρών στον πολύπαθο τομέα της δημόσιας εκπαίδευσης, είναι έτοιμο να αναλάβει δράση με ουσιαστικές θέσεις και πρόγραμμα που απαντά με τρόπο πειστικό και ολοκληρωμένο στις απαιτήσεις της κοινωνίας.  Στο διάστημα των επόμενων εβδομάδων, ο κύκλος διαλόγου πρόκειται θα συνεχιστεί με ανάλογες εκδηλώσεις για την αναμόρφωση του Λυκείου, τη Δια Βίου Εκπαίδευση, τη μεταρρύθμιση στην τεχνική εκπαίδευση, την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ πρόκειται να ολοκληρωθεί με φόρουμ στο οποίο θα παρουσιαστεί συνολική πρόταση του ΠΑΣΟΚ για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μια χώρα δεν μπορεί να είναι εταιρία

ΑΥΓ 31, 2012

Ομιλία στο Οικονομικό Συμπόσιο «Alpbach» στη Βιέννη

ΑΥΓ 30, 2012

Δήλωση μετά τη συνέντευξη του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για τη μεταρρύθμιση για την Ανώτατη Εκπαίδευση

ΙΟΥΛ 31, 2012