Ομιλία κατά την παράδοση του Υπουργείου Παιδείας

Ομιλία κατά την παράδοση του Υπουργείου Παιδείας

Θα ήθελα να καλωσορίσω εκ μέρους όλης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου τον κύριο Μπαμπινιώτη που είναι γνωστός και αποδεκτός από την ελληνική κοινωνία για την προσφορά του στα  γράμματα και στην ελληνική γλώσσα.

Για πολλά χρόνια έχει συνεργαστεί με το σύνολο των ελληνικών κυβερνήσεων με στόχο την δημόσια παιδεία. Είναι μια θετική στιγμή για το Υπουργείο Παιδείας.

Η πορεία μου σε αυτό το Υπουργείο ήταν σημαντική, δύσκολη και συγκρουσιακή. Όταν ανέλαβα ένας πεπειραμένος πολιτικός – αντίπαλου πολιτικού χώρου- μου είπε ότι σε αυτό το Υπουργείο έχεις δύο επιλογές:  «να κάνεις και να πονέσεις ή να μην κάνεις και να περάσεις μια χαρά». Επέλεξα το πρώτο με δυσκολίες, με επιτεύγματα, με λάθη, αλλά θέλω να πιστεύω με ένα δημιουργικό αποτέλεσμα. Το Υπουργείο έχει ένα ευρύτερο φάσμα από το νηπιαγωγείο μέχρι το ερευνητικό κέντρο από το τυπικό σύστημα εκπαίδευσης μέχρι το χώρο της Διά Βίου, της Έρευνας και των Θρησκευμάτων. Η ενοποίηση του χώρου και η σύνδεση όλων των βαθμίδων έχει ένα πολιτικό νόημα. Έχει σημασία να εστιάσουμε στα ουμανιστικά χαρακτηριστικά της Παιδείας και να δώσουμε τις βάσεις ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να μορφώνονται διά βίου συνδέοντας παράλληλα το εκπαιδευτικό σύστημα με την οικονομία και την κοινωνία.

Προς αυτή την κατεύθυνση κινήθηκαν όλες οι νομοθετικές ρυθμίσεις, ώστε να μπορέσει το εκπαιδευτικό σύστημα να ανταποκριθεί στις μεγάλες παγκόσμιες προκλήσεις  που συνδέουν την Παιδεία με την ανάπτυξη μια χώρας .

Η ανάπτυξη είναι το ζητούμενο και ανάπτυξη χωρίς Παιδεία δεν μπορεί να υπάρξει. Σε συνθήκες κρίσης που ζούμε από το 2009 υπήρξε ένα καθοριστικό δίλλημα: να επιλέξουμε μεταρρυθμίσεις ή εξορθολογισμό και διαχείριση; Σε περίοδο κρίσης -με τον μικρότερο μεταπολεμικά προϋπολογισμό ως αναλογία του ΑΕΠ – ακόμα και η διαχείριση είναι εξαιρετικά σύνθετη. Το δίλλημα δεν ήταν εύκολο αλλά η απάντηση ήταν σαφής. Διαχείριση και εξορθολογισμός, αλλά ταυτόχρονα και μεταρρυθμίσεις, οι οποίες πρέπει να γίνουν λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες, τα δεδομένα και τις εξελίξεις σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο και φυσικά να γίνουν με την ευρύτερη δυνατή συναίνεση.

Θεωρώ, ότι ήταν εξαιρετικά σημαντική συγκυρία πως ο διάλογος για την παιδεία που έγινε με επικεφαλής τον κ. Μπαμπινιώτη και συμμετείχα κι εγώ με προτάσεις και ιδέες κατέληξε σε πείσμα κομματικών και πολιτικών παραγόντων σε ομόφωνα συμπεράσματα δημιουργώντας έτσι μια ουσιαστική βάση συναίνεσης για να προχωρήσουμε στα περαιτέρω βήματα.

Έγινε μια σοβαρή δουλεία με διαβούλευση, με τη συνεργασία χωρών που έχουν τεχνογνωσία και με εμπειρογνώμονες του ΟΟΣΑ με αποτέλεσμα ένα πλούσιο νομοθετικό έργο.

Στα δυόμιση αυτά χρόνια έχουμε υλοποιήσει το σύνολο των προγραμματικών μας δηλώσεων του 2009. Αυτό αφορά στη νομοθέτηση, τη δρομολόγηση μεταρρυθμίσεων αλλά και μια σειρά δράσεων για τη λειτουργία του Υπουργείου και της Διοίκησης και της αναδιοργάνωσης σε περιφερειακό επίπεδο.

Σήμερα, είναι σε εξέλιξη όλα τα προγράμματα σπουδών σε πιλοτική φάση. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι ο κύριος Μπαμπινιώτης θα ασχοληθεί με αυτό που αποτελεί την καρδιά της εκπαίδευσης.  Το Νέο σχολείο είναι σε πλήρη εξέλιξη. Ήδη 961 δημοτικά υλοποιούν για δεύτερη χρονιά ένα καινοτόμο πρόγραμμα που θα επεκταθεί από το Σεπτέμβριο και σε άλλα σχολεία. Έχει επίσης προχωρήσει η πιστοποίηση της ξένης γλώσσας και της πληροφορικής από το δημόσιο σχολείο.

Σχετικά με ζητήματα που φαίνονται τεχνικά αλλά καθορίζουν τον τρόπο λειτουργίας της διοίκησης θα ήθελα να αναφερθώ στην ιστοσελίδα του Υπουργείου - μια από τις καλύτερα ενημερωμένες- που έγινε από υπαλλήλους του Υπουργείου με μηδενικό κόστος, χωρίς εξωτερικούς συνεργάτες. Το Υπουργείο είναι το πρώτο που δημιούργησε blog για συζήτηση με τους πολίτες όπου καταγράφονται όλες οι απόψεις. Επίσης υπάρχει λογαριασμός του Υπουργείου στο twitter για να γίνεται ανοιχτός διάλογος για θέματα Παιδείας.

Το ψηφιακό σχολείο έχει ολοκληρωθεί και είναι σε πλήρη λειτουργία, ενώ παράλληλα υπάρχει το ψηφιακό φροντιστήριο που βοηθά τους μαθητές. Λειτουργεί επίσης η υπηρεσία «Εύδοξος» για την ηλεκτρονική παραγγελία συγγραμμάτων και το ηλεκτρονικό πάσο για τους φοιτητές.

Πλέον το μηχανογραφικό κατατίθεται ηλεκτρονικά αλλά και το σύστημα των μετεγγραφών γίνεται ηλεκτρονικά.  Επίσης, πλέον, η κατάθεση προτάσεων στα Πανεπιστήμια και τα Ερευνητικά Κέντρα γίνεται ηλεκτρονικά ενώ είναι σε εξέλιξη και η ψηφιακή πύλη. 

Το 2006 έγραψα ένα βιβλίο την «έξυπνη Ελλάδα» τονίζοντας την ανάγκη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και πόσο σημαντικό είναι καθένας να το επιχειρεί από όπου και αν βρίσκεται.

Σχετικά με την Ανώτατη Εκπαίδευση η μεταρρύθμιση που έγινε αφήνει ένα πολιτικό και κοινωνικό κεκτημένο στο Υπουργείο Παιδείας. Η ψήφιση του νόμου με πλειοψηφία των 4/5 είναι το αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς και υπευθυνότητας των κομμάτων που συμμετείχαν για να καταλήξουμε στη συναίνεση. Ο νόμος αυτός εκτός από την πρωτοφανή πλειοψηφία τυγχάνει της ευρείας αποδοχής των πολιτών και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Φυσικά κάθε μεγάλη μεταρρύθμιση θέλει χρόνο και σταθερότητα για να υλοποιηθεί στο σύνολό της και να δούμε τα προβλήματα της.  Όπως κάθε μεταρρύθμιση στην πορεία θα χρειαστούν αλλαγές και βελτιώσεις, αλλά προηγείται η υλοποίηση. Ο νόμος εφαρμόζεται στο σύνολό του. Έξι Ιδρύματα ήδη έχουν προχωρήσει και στην επιλογή Διοίκησης – το πιο δύσκολο και το πιο συγκρουσιακό άρθρο- και έχουμε για πρώτη φορά Συμβούλια και με εξωτερικές προσωπικότητες προχωρώντας έτσι σε νέο τρόπο διοίκησης των Ιδρυμάτων. Σίγουρα υπάρχουν και δυσκολίες, όμως ο κύριος Μπαμπινιώτης είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για να κάνει σαφή την ανάγκη σεβασμού της Δημοκρατίας με ακαδημαϊκούς, κοινωνικούς και πολιτικούς όρους.

Στην πολιτική περίοδο που ζούμε η πυκνότητα των γεγονότων είναι αντιστρόφως ανάλογη με το χρόνο. Καταθέτω σήμερα φακέλους με έτοιμες επεξεργασίες. Στις περισσότερες από αυτές έχετε συμμετάσχει: το Νέο Λύκειο, το Τεχνολογικό Λύκειο, το νέο Οργανισμό του Υπουργείο, τη διαβούλευση που είναι σε εξέλιξη  για την Έρευνα, τη σοβαρή επεξεργασία που έχει γίνει στα Θρησκεύματα και το σχέδιο για την αναδιάρθρωση και τη ψηφιακή ενοποίηση των δημόσιων Βιβλιοθηκών.

Μετά από δυόμιση χρόνια εδώ θέλω να τονίσω ότι δεν υπάρχουν μονάδες και άτομα. Υπάρχουν σύνολα και συνεργασίες. Το κάθε έργο είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς.

Θέλω να ευχαριστήσω την Εύη Χριστοφιλοπούλου, είναι μια σπουδαία πολιτικός, μια εργάτρια αποφασισμένη να προσφέρει με πίστη σε όσα κάναμε. Θέλω από καρδιάς να την ευχαριστήσω.

Θέλω να ευχαριστήσω τον κύριο Αρβανιτόπουλο για τη θετική συνεργασία. Είμαστε δύο άνθρωποι από διαφορετικούς χώρους, κρατάμε την πολιτική, την προσωπική μας αυτονομία και τις διαφορές μας. Επιλέξαμε όμως να μην μεταφέρουμε τις διαφωνίες μας στο χώρο της Παιδείας. Η συνεργασία αυτή δείχνει την ανάγκη των ουσιαστικών συναινέσεων στην Παιδεία προς όφελος των παιδιών μας. Για αυτό και είχε  αποτελέσματα στους τομείς που ανέλαβε.

Επίσης να ευχαριστήσω όλους του Γραμματείς του Υπουργείου, τους Γενικούς Διευθυντές και τους Διευθυντές του Υπουργείου. Γίνεται μεγάλη κριτική για τη λειτουργία του δημοσίου – όχι πάντα άδικη- αλλά μέσα στα χρόνια και ιδιαίτερα τώρα ο δημόσιος τομέας ανταποκρίνεται γιατί υπάρχουν πάντοτε αυτοί που έχουν αίσθηση καθήκοντος που είναι πάντοτε παρόντες , αυτοί οι δημόσιοι λειτουργοί έχουν κρατήσει τη δημόσια διοίκηση. Δεν είναι όλοι, για αυτό και έχει σημασία η αξιολόγηση που προωθείται.

Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους εκπαιδευτικούς. Σε κάθε χώρα στις πιο κρίσιμες στιγμές οι εκπαιδευτικοί υπήρξαν λαμπάδες και αυτό το ρόλο παίζει και σήμερα η μεγάλη πλειοψηφία. Θέλω να ευχαριστήσω τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, ως άνθρωπος, ως μάνα και ως Υπουργός Παιδείας για όσα κάνουν και όσα προσφέρουν.

Σήμερα κλείνει ένα κεφάλαιο με σημαντικό έργο αλλά και λάθη- νομίζω όμως ότι όποιος δεν δουλεύει δεν κάνει λάθη.   Και λάθη και καθυστερήσεις και πιθανές αδικίες . για όλα αυτά θα ήθελα να διαβεβαιώσω ότι η πρόθεση και η προσπάθεια ήταν πάντοτε να υπηρετήσω το δημόσιο σχολείο, τη δημόσια εκπαίδευση το δημόσιο Πανεπιστήμιο.

Κύριε Υπουργέ ένα από τα άμεσα   ζητήματα που θα έχετε μπροστά σας είναι η ολοκλήρωση του προεδρικού διατάγματος για την  αξιολόγηση των εκπαιδευτικών  -ένα από τα μεγαλύτερα ζητούμενα της ελληνικής κοινωνίας.

Το Υπουργείο Ανάπτυξης είναι αυτή την περίοδο στην καρδιά των εξελίξεων όμως το Υπουργείο Παιδείας είναι ότι πιο σημαντικό μπορεί να υπηρετήσει ένας πολιτικός στην πορεία του.

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

“Ο κ. Ρόμνευ, οφείλει να ανασκευάσει τις θέσεις του για την Ελλάδα”

ΝΟΕ 2, 2012

“Νέα πολιτική , Νέα αφήγηση. Ελπίδα απέναντι στον φόβο”

ΟΚΤ 18, 2012

Εκδήλωση για την επέτειο των 50 ετών του Ινστιτούτου SWP

ΟΚΤ 16, 2012