«Παραμένουμε σε αυτή τη συγκεκριμένη πρόταση –στη νέα Υπουργική Απόφαση που ανακοινώθηκε τη Δευτέρα-την οποία θεωρούμε ότι μέσα στα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής είναι το μείζον που μπορούσε να γίνει και από τα δύο Υπουργεία». Ενώ απευθυνόμενη στο συνδικαλιστικό φορέα η Υπουργός τόνισε : «Θεωρώ ότι το συνδικαλιστικό όργανο της ΟΛΜΕ θα λάβει υπόψη του όλα τα δεδομένα. Τα δεδομένα αυτά αφορούν και στα συμφέροντα των εκπαιδευτικών και κανείς δεν αμφιβάλλει και δεν αμφισβητεί ότι υπάρχουν πολλά και σοβαρά οικονομικά προβλήματα, αλλά θα λάβουν υπόψη τους και τις άλλες παραμέτρους και οι άλλες παράμετροι είναι η αγωνία των παιδιών, αλλά και ο θεσμός των πανελλαδικών εξετάσεων».
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της Υπουργού:
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μετά την ολοκλήρωση των πανελλαδικών εξετάσεων, ξεκίνησε η βαθμολόγηση των γραπτών σε όλη τη χώρα. Η βαθμολόγηση αυτή εξελίχθηκε κανονικά και σήμερα έχουμε στο σύνολο των βαθμολογικών τμημάτων της περιφέρειας, με μικρές εξαιρέσεις, την ολοκλήρωση της βαθμολογίας όλων των γραπτών.
Δεν υπάρχει ολοκλήρωση της βαθμολογίας και πέρασμα της βαθμολόγησης στους αντίστοιχους πίνακες στο λεκανοπέδιο, όπου έχουμε τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις. Υπολογίζεται αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε, ότι δεν έχει βαθμολογηθεί ή αναβαθμολογηθεί το 25% των γραπτών στο λεκανοπέδιο.
Η φετινή διεξαγωγή των εξετάσεων και η διεξαγωγή της βαθμολογίας αντιμετώπισε προβλήματα που αφορούν στις επιπλέον αμοιβές των Εκπαιδευτικών για τα θέματα των εξετάσεων. Υπήρξε μία μακρά διαπραγμάτευση και μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Οικονομικών, κυρίως για δύο λόγους.
Πρώτον, γιατί η φετινή χρονιά είναι πολύ ιδιαίτερη, υπάρχουν εξαιρετικά μεγάλα οικονομικά προβλήματα και υπάρχουν περικοπές οριζόντιες σε κάθε είδους αμοιβές και επιδόματα.
Και το δεύτερο ήταν ένα αντικειμενικό πρόβλημα, που προέκυψε διότι σύμφωνα με το νόμο που ψηφίστηκε για την εισοδηματική πολιτική και το πρόγραμμα σταθερότητας, δεν μπορεί να υπάρξει αμοιβή πάνω από το 25% του μισθού για κανέναν δημόσιο υπάλληλο.
Έπρεπε λοιπόν να δημιουργηθεί μία νέα πραγματικότητα και η κοινή υπουργική απόφαση των δύο Υφυπουργών έπρεπε να λάβει υπόψη όλα τα παραπάνω δεδομένα.
Μετά από τις συναντήσεις που είχε η ΟΛΜΕ με τον Υφυπουργό, κ. Πανάρετο, και τις ενστάσεις που υπήρχαν για την κοινή υπουργική απόφαση, μέσα στο Σαββατοκύριακο έγιναν οι αναγκαίες διαπραγματεύσεις και τη Δευτέρα υπήρξε νέα υπουργική απόφαση, σύμφωνα με την οποία οι εκπαιδευτικοί που ασχολούνται με το θέμα της βαθμολόγησης και των εξετάσεων θα πληρωθούν άμεσα το σύνολο του ποσού μέσα στο καλοκαίρι, που ήταν ένα από τα βασικά τους αιτήματα.
Η λύση αυτή και η νέα υπουργική απόφαση παρουσιάστηκε τη Δευτέρα. Το Υπουργείο παρουσίασε αυτή τη θέση και αφορά και τις αμοιβές και τον τρόπο πληρωμής. Παραμένουμε σε αυτή τη συγκεκριμένη πρόταση την οποία θεωρούμε ότι μέσα στα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής είναι το μείζον που μπορούσε να γίνει και από τα δύο Υπουργεία.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω εκ μέρους της Κυβέρνησης, αλλά και θα έλεγα της ελληνικής κοινωνίας τη συντριπτική πλειοψηφία των Καθηγητών, που σε όλη τη χώρα βαθμολογούν με συνέπεια τα γραπτά και που ολοκλήρωσαν μέσα στα συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια που προβλεπόταν τη δουλειά τους.
Θέλω να κάνω μία έκκληση στο συνδικαλιστικό φορέα των Εκπαιδευτικών, για την ανάγκη να κατανοήσουν και να σεβαστούν ότι δεν μπορούν οι Έλληνες μαθητές, δεν μπορούν 90 χιλιάδες παιδιά και οι οικογένειές τους να είναι σε ομηρία με αυτόν τον ακραίο τρόπο. Είναι πλέον θέμα δημοσίου συμφέροντος.
Και θέλω να κάνω σαφές ότι υπήρξε μία οριζόντια περικοπή της τάξης του 25%, όσον αφορά τις Επιτροπές και τις επιμέρους διαδικασίες που σχετίζονται με τις εξετάσεις. Όσον αφορά τη βαθμολόγηση του κάθε γραπτού η διαφορά αμοιβής ήταν από τα 2,1 λεπτά στα 2 και αυτό βεβαίως αφορά τον μεγάλο αριθμό των Εκπαιδευτικών που είναι οι βαθμολογητές και όχι αυτούς, οι οποίοι συμμετέχουν στις επιμέρους Επιτροπές όπου οι μειώσεις είναι μεγαλύτερες.
Τέλος θέλω να σας πω ότι επειδή το θέμα είναι πολύ σημαντικό και ευαίσθητο, γιατί αφορά την αγωνία των νέων ανθρώπων στην Ελλάδα, των παιδιών της ελληνικής κοινωνίας, ενημέρωσα τον Πρωθυπουργό και ενημέρωσα με λεπτομέρειες όλους τους Αρχηγούς των κομμάτων, για να έχουν και οι ίδιοι πλήρη εικόνα για την κατάσταση σήμερα.
Νομίζω ότι για όλους τους κλάδους, για όλους τους επαγγελματίες, για όλους τους πολίτες, έρχεται η στιγμή που ο καθένας βάζει την ευθύνη απέναντι στην κοινωνία πάνω από άλλες επιμέρους επιλογές και θέλω να καλέσω και την ΟΛΜΕ να κατανοήσει τη σημασία και τη σημαντικότητα αυτών των στιγμών.
Εξάλλου και άμεσα μέσα στην εβδομάδα αλλά και το επόμενο διάστημα θα έχουμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε και να ασχοληθούμε με μια σειρά ζητημάτων, όπως και αυτό το θέμα της αναδιάρθρωσης του τρόπου λειτουργίας και αμοιβών των εξετάσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε ότι είναι θέμα δημοσίου συμφέροντος και τονίσατε πόσο σημαντικό είναι για τα παιδιά. Άρα να υποθέσω ότι ερευνάτε κάποιους τρόπους για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα εάν η απεργία ή η αποχή συνεχιστεί και την επόμενη εβδομάδα; Δηλαδή να βρείτε κάποιους άλλους τρόπους για να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν υπάρχει περίπτωση να μην αντιμετωπιστεί ένα τόσο σοβαρό θέμα. Νομίζω όμως ότι το πιο σημαντικό είναι η έκκληση προς τους ίδιους τους Εκπαιδευτικούς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρία Υπουργέ, γνωρίζετε και γνωρίζουμε ότι υπάρχουν τρόποι για να ξεπεράσετε αυτή την ιστορία, τεχνικά τουλάχιστον, πότε υπολογίζετε είτε έτσι είτε αλλιώς να γίνει η ανακοίνωση των βαθμολογιών, δεδομένου και να σας θυμίσω την περσινή ημερομηνία ότι ήταν 19. Πόσο πιο μπροστά θα πάμε είναι το ένα ερώτημα.
Και το δεύτερο αν θέλετε να σας το κάνω αμέσως, εάν αποφασίσουν αποχή διαρκείας ή να διακόψουν τώρα κάτι που ακούγεται και να συνεχίσουν στις γενικές εξετάσεις, πως θα αντιμετωπιστεί άλλο ένα πρόβλημα για 30 χιλιάδες παιδιά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στην πρώτη ερώτησή σας εάν ξεκινήσει ξανά η βαθμολογία, υπολογίζουμε ότι τα γραπτά θα παραδοθούν μέχρι τις 25 Ιουνίου. Στο δεύτερο σενάριο, αύριο είναι μια άλλη μέρα, θέλω να πιστεύω ότι όλα θα πάνε καλά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιστεύω ότι μέχρι τις 25 Ιουνίου θα μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε το σύνολο της βαθμολογίας και την καταχώρηση των βαθμών, γιατί εκτιμώ ότι θα επικρατήσει η λογική και η ευθύνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρία Υπουργέ, είπατε ότι επικοινωνήσατε με τον Πρωθυπουργό και με τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων. Εντάξει, με τον Πρωθυπουργό το καταλαβαίνουμε. Γιατί ήταν τόσο σημαντικό αυτό έτσι ώστε να ξέρουν όλοι; Κρύβεται κάτι άλλο από πίσω;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί θεωρούμε ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό το να δημιουργούνται τέτοιου είδους εντάσεις στην ελληνική κοινωνία που κρατούν όμηρους τα νέα παιδιά. Θεωρούμε ότι είναι ένα θέμα που θα πρέπει να το ξέρουν σε βάθος και τα κόμματα και να έχουν και οι ίδιοι επίγνωση των επιπτώσεων τέτοιων επιλογών των επιμέρους παρατάξεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι θέμα πολιτικό κυρίως;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει κάτι που δεν είναι πολιτικό;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επ΄ αυτού πως τους ενημερώσατε, τους πήρατε τηλέφωνο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως, πήρα όλους τους αρχηγούς και τους ενημέρωσα. Τους ενημέρωσα και τους έδωσα όλα τα στοιχεία και τα δεδομένα της κατάστασης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν μπορώ και ούτε δικαιούμαι να μεταφέρω τις θέσεις των αρχηγών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να επανέλθω. Είναι κατευθυνόμενο; Αυτό εννοείτε; Αυτό εννοούσα πολιτικό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν θεωρώ ότι ο συνδικαλισμός είναι κατευθυνόμενος. Θεωρώ ότι το συνδικαλιστικό όργανο της ΟΛΜΕ θα λάβει υπόψη του όλα τα δεδομένα. Τα δεδομένα αυτά αφορούν και στα συμφέροντα των εκπαιδευτικών και κανείς δεν αμφιβάλλει και δεν αμφισβητεί ότι υπάρχουν πολλά και σοβαρά οικονομικά προβλήματα, αλλά θα λάβουν υπόψη τους και τις άλλες παραμέτρους και οι άλλες παράμετροι είναι η αγωνία των παιδιών, αλλά και ο θεσμός των πανελλαδικών εξετάσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρία Υπουργέ, με συγχωρείτε, αλλά αναρωτιέμαι, δεν το έχετε επισημάνει στο Υπουργείο, είναι extra οι αμοιβές αυτές. Έτσι δεν είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, είναι επιπλέον αμοιβές. Είναι επιπλέον της μισθοδοσίας. Η μισθοδοσία δίδεται κανονικά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και επιπλέον εγώ τουλάχιστον γνωρίζω ότι πάρα πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι θέλουν να μετάσχουν σ’ αυτή τη διαδικασία και έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν και πολλά παρατράγουδα γύρω από αυτό το θέμα και ποιοι επιλέγουν ποιους και κομματικά και δεν ξέρω τι άλλο.
Δεν ξέρω αν αυτό, εν πάση περιπτώσει ίσως και να ρίχνω λάδι στη φωτιά, αλλά θεωρώ ότι αύριο που έχουν τη συνεδρίασή τους, εάν επικρατήσει η γραμμή, τουλάχιστον μια παράταξη το έθεσε, αποχή διαρκείας, έχετε υπόψη σας πώς θα το αντιμετωπίσετε; Διαρκείας πια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το πρώτο θέμα που βάλατε κα Παπουτσάκη για το θέμα των αμοιβών είναι ένα από τα ζητήματα που θα πρέπει να συζητήσουμε: για τον εξορθολογισμό και την αντιμετώπιση μιας πολύ μεγάλης γραφειοκρατίας, η οποία αφορά στη διεξαγωγή των εξετάσεων. Να σας πω ότι πέρα από τους βαθμολογητές και τους επιτηρητές υπάρχουν περίπου 2.000 Επιτροπές σε κεντρικό, εθνικό και λυκειακό επίπεδο όπου εκεί έγινε και η μεγάλη μείωση των αμοιβών, το θέμα των Επιτροπών.
Θεωρώ λοιπόν ότι και με αφορμή το γεγονός αυτό της αποχής από τη βαθμολογία, είναι μια ευκαιρία να επανεξετάσουμε όλο τον τρόπο της διεξαγωγής και των αμοιβών. Τώρα το δεύτερο, θα απαντήσω όπως και στους υπόλοιπους συναδέλφους σας. Αύριο είναι μια άλλη ημέρα και θεωρώ ότι θα είναι μία θετική ημέρα για όλα αυτά τα νέα παιδιά που περιμένουμε με χτυποκάρδι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρία Υπουργέ, δηλαδή εννοείτε ότι μπορεί, το θα επανεξετάσουμε το καθεστώς, τι σημαίνει; Πιο πρακτικά μήπως μπορείτε να μας πείτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, σας είπα πριν ότι είναι μια μεγάλη γραφειοκρατία: είναι χιλιάδες Επιτροπές, και ο τρόπος, που γίνονται οι επιλογές. Νομίζω ότι μπορεί να υπάρξει εξαιρετικός εξορθολογισμός, σύμπτυξη του χρόνου, πολύ καλύτερη οργάνωση. Φέτος δεν είχαμε το περιθώριο. Νομίζω ότι του χρόνου θα προχωρήσουμε σε μία αναδιοργάνωση για την καλύτερη διεξαγωγή. Και βεβαίως η ΟΛΜΕ εδώ με τις προτάσεις της μπορεί να παίξει έναν πολύ θετικό ρόλο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο αρμόδιος Υφυπουργός;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έπρεπε να το πω από την αρχή. Ο κ. Πανάρετος είναι στις Βρυξέλλες γιατί είναι σε μία διοργάνωση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.