Ξεκίνησε ο δημόσιος διάλογος για το εθνικό πλαίσιο προσόντων

ΦΕΒ 25, 2010

Άννα Διαμαντοπούλου: «Σύγκλιση προσόντων, οδηγεί μεσοπρόθεσμα και σε σύγκλιση μισθών».

Εύη Χριστοφιλοπούλου: «Πρώτα ο εκπαιδευόμενος, καταρτιζόμενος και ο εργαζόμενος πολίτης»

Το Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων στο πλαίσιο της νέας πολιτικής για τη διά βίου μάθηση επιδιώκει να θέσει σε νέα βάση το θέμα της αναγνώρισης της μάθησης και της πιστοποίησης των προσόντων που αποκτά ο πολίτης στη διάρκεια της εκπαιδευτικής του διαδρομής, της επαγγελματικής του πορείας, της κοινωνικής του συμμετοχής.

Στην κατεύθυνση αυτή, η Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κα Άννα Διαμαντόπουλου και η Υφυπουργός κα Εύη Χριστοφιλοπούλου κήρυξαν σήμερα, στο πλαίσιο σχετικής ημερίδας, την έναρξη του δημόσιου διάλογου με στόχο τη συγκρότηση εντός του 2010 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων για τη Δια Βίου Μάθηση, σε αντιστοίχιση με το Ευρωπαϊκό.

Με τη συγκρότηση ενός ενιαίου Εθνικού Πλαισίου Προσόντων στόχος είναι όλες οι μορφές τυπικής, μη τυπικής και άτυπης μάθησης όλων των βαθμίδων να συσχετίζονται μεταξύ τους, τα αποτελέσματά τους να αναγνωρίζονται και να πιστοποιούνται στη βάση μιας συμφωνίας που θα διασφαλίζει την ποιότητα και την αμοιβαία εμπιστοσύνη κράτους και κοινωνικών εταίρων. Κατά αυτόν τον τρόπο το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων θα ενισχύει τη διαφάνεια στα επαγγελματικά προσόντα, θα διευκολύνει την πρόσβαση και την πρόοδο σε διαδικασίες διά βίου μάθησης και θα υποστηρίζει καλύτερα τη σχέση εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων δεν απονέμει προσόντα, αλλά απλά τα κατατάσσει σε επίπεδα και τα περιγράφει με όρους μαθησιακών αποτελεσμάτων. Η απονομή των προσόντων θα παραμείνει αρμοδιότητα των εθνικών φορέων.

Η υπουργός Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννα Διαμαντοπούλου, στην ομιλία της αναφέρθηκε στο «συλλογικό κοινωνικό όφελος», επισημαίνοντας ότι «κάθε Έλληνας με πιστοποιημένα προσόντα θα μπορεί να δει τον εργασιακό του βίο σε έναν πολύ ευρύτερο ορίζοντα, με πολλές περισσότερες ευκαιρίες και εμπειρίες». Χαρακτήρισε δε την ποιότητα και την πιστοποίηση ως «τον πιο ασφαλή δρόμο για την σύγκλιση μισθών Ελλήνων και Ευρωπαίων συναδέλφων τους».

Η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «η σύγκλιση προσόντων, οδηγεί μεσοπρόθεσμα, και σε σύγκλιση μισθών. Αυτό είναι που πρέπει να παλέψουμε. Αυτό είναι που πρέπει να κερδίσουμε».

«Οι πιστοποιημένες δεξιότητες και προσόντα, σε τελική ανάλυση, σημαίνουν καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές, περισσότερος ευκαιρίες επιτυχίας, λιγότερο άγχος εργασιακής ανασφάλειας. Το «μπορώ» που λέει κάθε Έλληνας στον εαυτό του, είναι σημαντικό να μπορεί να το έχει πιστοποιημένο και στα μάτια των άλλων. Διότι αυτό τον βοηθάει να βγει στην αγορά εργασίας, εθνική και ευρωπαϊκή, με περισσότερα πλεονεκτήματα. Και περισσότερα πλεονεκτήματα, μεταφράζονται σε καλύτερες αμοιβές», επεσήμανε η υπουργός Παιδείας. Τέλος, η κα Διαμαντοπούλου κάλεσε σε συμμετοχή στο δημόσιο διάλογο, «μακριά από συντεχνιακές ανασφάλειες και επαγγελματικούς ψευτοεγωισμούς.»

Η υφυπουργός κα Εύη Χριστοφιλοπούλου από τη μεριά της τόνισε τα εξής:

Πρέπει να υπάρξει ένας ουσιαστικός και ξεκάθαρος διάλογος που να χτίζει γέφυρες μεταξύ επαγγελμάτων, γέφυρες μεταξύ άτυπης και τυπικής εκπαίδευσης.

Επίσης αναφέρθηκε στις προκλήσεις που καλείται το υπουργείο παιδείας να αντιμετωπίσει. Πρώτη πρόκληση αποτελούν οι άνθρωποι με προσόντα οι οποίοι μπορούν και να προσαρμοστούν και να αξιοποιηθούν και να αναδειχθούν οι ίδιοι.

Η δεύτερη πρόκληση αφορά στην ποιότητα, η οποία συνδέεται με την ανατροπή του φορεοκεντρικού, γραφειοκρατικού και δύσκαμπτου σημερινού συστήματος σε ένα ανθρωποκεντρικό σύστημα. «Πρώτα ο μαθητής» και «Πρώτα ο εκπαιδευόμενος, καταρτιζόμενος και ο εργαζόμενος πολίτης» ή ο πολίτης που έχει χάσει τη δουλειά του και αναζητά εργασία, ο νέος άνθρωπος που τελείωσε το Πανεπιστήμιο, αλλά “χτυπάει” πόρτες όπου άλλα ζητούν οι εργοδότες, και άλλα προσφέρει αυτός. Για όλους αυτούς τους πολίτες πρέπει να υπάρχει ευκαιρία, η οποία γίνεται μέσα από την ποιότητα.

Η τρίτη μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζει το εκπαιδευτικό μας σύστημα, και ιδιαίτερα το σύστημα Δια Βίου Μάθησης από το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, δεν είναι άλλη από την αποκέντρωση τους ίδιου του συστήματος. Ήδη έχει ξεκινήσει μια μεγάλη διαδικασία αποκέντρωσης στη χώρα.

Η κα Χριστοφιλοπούλου έκλεισε λέγοντας :

«Να πάμε σε ένα Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, που να μην αντικατοπτρίζει το σημερινό εκπαιδευτικό μας σύστημα αλλά το σύστημα όπως το ονειρευόμαστε! Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση, γιατί αν το κατορθώσουμε αυτό σήμερα, το αύριο στην εκπαίδευση και συνεπώς στην ανάπτυξη της χώρας, είναι μεγάλο!»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

«Έκθεση Ντράγκι: Αναπτυξιακή Προοπτική στην Ελλάδα & την ΕΕ»

ΝΟΕ 4, 2024

Μια χώρα δεν μπορεί να είναι εταιρία

ΑΥΓ 31, 2012

Ομιλία στο Οικονομικό Συμπόσιο «Alpbach» στη Βιέννη

ΑΥΓ 30, 2012