Η δομή και το περιεχόμενο της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αποτέλεσαν το αντικείμενο συζήτησης στο τέταρτο τραπέζι διαλόγου που οργάνωσε ο Τομέας Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, την Κυριακή 22-03-2009, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, επί των προτάσεων του κινήματος για τα θέματα Παιδείας.
Η αρχική πρόταση του Τομέα για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση ετέθη σε δημόσιο διάλογο από τις αρχές Ιανουαρίου του 2009, αποστέλλοντάς την σε όλες τις Νομαρχιακές Επιτροπές του κινήματος και προβάλλοντάς την στο wikipolitics (ένας νέος τρόπος διαβούλευσης με στόχο την προώθηση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινοβουλευτικά δρώμενα μέσα από το διαδίκτυο με ανοικτές διαδικασίες.) Μέχρι τις 15 Μαρτίου συγκεντρώθηκαν περισσότερες από 70 γραπτές θέσεις, απόψεις, προτάσεις και σχόλια. Επίσης έγιναν και αρκετές συναντήσεις με εκπαιδευτικούς – μέλη του ΠΑΣΟΚ που συμμετέχουν σε διάφορούς φορείς. Η Ομάδα για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευσης ομαδοποίησε και ανέλυσε όλες τις προτάσεις, και με δεδομένα τα αποτελέσματα του διαλόγου αναθεώρησε την αρχική της πρόταση αποδεχόμενη την νέα εκδοχή, η οποία στηρίχθηκε από την πλειοψηφία των συμμετεχόντων στο διάλογο με ικανή και ισχυρή τεκμηρίωση…
Τέταρτο Τραπέζι Διαλόγου του Τομέα Παιδείας ΠΑΣΟΚ
“Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση
Πολιτική μας Προτεραιότητα”
22-03-2009
Η δομή και το περιεχόμενο της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αποτέλεσαν το αντικείμενο συζήτησης στο τέταρτο τραπέζι διαλόγου που οργάνωσε ο Τομέας Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, την Κυριακή 22-03-2009, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, επί των προτάσεων του κινήματος για τα θέματα Παιδείας.
Η αρχική πρόταση του Τομέα για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση ετέθη σε δημόσιο διάλογο από τις αρχές Ιανουαρίου του 2009, αποστέλλοντάς την σε όλες τις Νομαρχιακές Επιτροπές του κινήματος και προβάλλοντάς την στο wikipolitics (ένας νέος τρόπος διαβούλευσης με στόχο την προώθηση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινοβουλευτικά δρώμενα μέσα από το διαδίκτυο με ανοικτές διαδικασίες.) Μέχρι τις 15 Μαρτίου συγκεντρώθηκαν περισσότερες από 70 γραπτές θέσεις, απόψεις, προτάσεις και σχόλια. Επίσης έγιναν και αρκετές συναντήσεις με εκπαιδευτικούς – μέλη του ΠΑΣΟΚ που συμμετέχουν σε διάφορούς φορείς. Η Ομάδα για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευσης ομαδοποίησε και ανέλυσε όλες τις προτάσεις, και με δεδομένα τα αποτελέσματα του διαλόγου αναθεώρησε την αρχική της πρόταση αποδεχόμενη την νέα εκδοχή, η οποία στηρίχθηκε από την πλειοψηφία των συμμετεχόντων στο διάλογο με ικανή και ισχυρή τεκμηρίωση. Η νέα πρόταση εγκρίθηκε από διευρυμένη κοινή συνεδρίαση του Τομέα Παιδείας και του ΚΤΕ Παιδείας και στάλθηκε έγκαιρα προς όλους που πήραν μέρος στον διάλογο καθώς και σε όλες τις Νομαρχιακές Επιτροπές του κινήματος. Παράλληλα το ευρύ κοινό είχε την ευκαιρία να ενημερωθεί για την αναθεωρημένη πρόταση μέσω του site του Τομέα Παιδείας.
Ανοίγοντας τις εργασίες της ημερίδας η Πολιτική Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου επεσήμανε την αξία που είχε η διαδικασία του διαλόγου και της διαβούλευσης στην διαμόρφωση της πρότασής μας για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση. Εξήγησε γιατί αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα του ΠΑΣΟΚ το θέμα της Παιδείας και με έμφαση δήλωσε ότι η πρώτη προτεραιότητά μας είναι η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση. Αναφέρθηκε στα λάθη, τις στρεβλώσεις και τα προβλήματα που προκάλεσαν οι πολιτικές της Ν.Δ. στον συγκεκριμένο εκπαιδευτικό χώρο, και επεσήμανε την αναγκαιότητα αντιμετώπισης της κρίσης που διανύει σήμερα η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση. Αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα σύνδεσης της ΤΕΕ με την περιφερειακή ανάπτυξη και την απασχόληση και επιχειρηματολόγησε για το απαιτούμενο μίγμα μιας νέας γενιάς πολιτικών που θα έχουν στόχο τον συντονισμό, την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των πολιτικών παρεμβάσεων στο χώρο της Παιδείας. Ανέπτυξε την πολιτική και ιδεολογική βάση στην οποία στηρίχθηκε η πρόταση και έθεσε τους βασικούς άξονες της συζήτησης. Κάλεσε τα μέλη και τους φίλους του ΠΑΣΟΚ και όλους όσους ενδιαφέρονται και προβληματίζονται για την ΤΕΕ και το μέλλον της, να συνεχίσουν να συμμετέχουν στην δεύτερη φάση του διαλόγου που στόχο έχει να διαμορφωθεί το περιεχόμενο και τους παράγοντες εκείνους που θα εξασφαλίσουν το ποιοτικό αποτέλεσμα ώστε το Τεχνολογικό Λύκειο να γίνει ένα σχολείο πρώτης επιλογής για τους νέους.
Ο Γραμματέας ΚΤΕ Παιδείας του ΠΑΣΟΚ Μιχάλης Παντούλας αναφέρθηκε στους κυρίαρχους στόχους της ΤΕΕ, στους διαφορετικούς αντιληπτικούς τύπους των μαθητών που εκπαιδεύονται στα τεχνικά σχολεία και στην αναγκαιότητα ανάπτυξης μιας μαθητοκεντρικής εκπαιδευτικής διαδικασίας με αλλαγή διδακτικών μεθόδων και εκπαιδευτικής κουλτούρας, προκειμένου να εξασφαλιστούν ίσες ευκαιρίες για όλους τους μαθητές και κοινωνική κινητικότητα. Αναφέρθηκε στην σημαντική δουλειά που έγινε από τον Τομέα Παιδείας και εστιάστηκε σε ορισμένα σημεία της νέας πρότασης.
Ο αντιπρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδος (ΓΣΕΒΕΕ), Γιώργος Καββαθάς εστιάστηκε στα προβλήματα που διαπιστώνουν κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από την ανεπάρκεια προσόντων στους αποφοίτους της ΤΕΕ, και τα αναγκαία μέτρα που πρέπει να παρθούν προκειμένου να αποκατασταθεί μια συμβατότητα των προσόντων που αποκτώνται από τις σπουδές στην Τεχνική Εκπαίδευση με αυτά που προσδιορίζονται από την εργασία. Πρότεινε την άμεση ενεργοποίηση του Συστήματος Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση (ΕΣΣΕΕΚΑ), δεδομένου ότι εξασφαλίζει τον συντονισμό, την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των πολιτικών παρεμβάσεων, όπως επεσήμανε και η Άννα Διαμαντοπούλου.
Στη συζήτηση, στο στρογγυλό τραπέζι του διαλόγου, συμμετείχαν:
Ιγνάτιος Χατζηευστρατίου (συντονιστής, μέλος της ομάδας για την ΤΕΕ).
Πάνος Μακρυγιάννης (μέλος της ομάδας για την ΤΕΕ, ο οποίος έκανε αναλυτική αποτίμηση του διαλόγου που πραγματοποιήθηκε και επεσήμανε τα βασικές προτάσεις οι οποίες επηρέασαν την αναμόρφωση της πρότασης)
Ιάκωβος Καρατράσογλου (μέλος Γραμματείας Τομέα και υπεύθυνος για την ΤΕΕ, ο οποίος παρουσίασε την αναθεωρημένη πρόταση του Τομέα Παιδείας για την ΤΕΕ, ).
Κώστας Μανιάτης ( Γραμματέας ΠΑΣΚ και πρόεδρος της ΟΛΜΕ, ο οποίος αφού εξέφρασε την κατ’ αρχήν συμφωνία του με την αναθεωρημένη πρόταση του Τομέα, επεσήμανε ότι η βασική προϋπόθεση για την επιτυχία του ποιοτικού άλματος που επιχειρούμε είναι η ικανή υποστήριξη του εκπαιδευτικού. Επεσήμανε την αναγκαιότητα ενισχυμένης χρηματοδότησης, την ειδική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και την εξασφάλιση κατάλληλων και επαρκών υποδομών)
Στέλιος Μπουλταδάκης ( Εκπαιδευτικός ΤΕΕ και συντονιστής Ομάδας εργασίας για την ΤΕΕ που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία της Π.Ε. Κεντρικής Μακεδονίας. Παρουσίασε την πρόταση της ομάδας , η οποία είναι συμβατή με την αναθεωρημένη πρόταση του Τομέα, και εστιάστηκε στις πολιτικές προτεραιότητες για την ΤΕΕ).
Περίληψη της αναθεωρημένης πρότασης για την ΤΕΕ.
1. Δημιουργείται μία εκπαιδευτική μονάδα στο χώρο της ΤΕΕ με την επωνυμία «Τεχνολογικό Λύκειο» στο οποίο ενσωματώνονται οι ΕΠΑΣ και τα ΕΠΑΛ.
2. Στη Α’ τάξη επιλέγεται επαγγελματική κατεύθυνση, στη Β’ τάξη επιλέγεται τομέας ενώ στη Γ’ τάξη υπάρχουν δύο επιλογές. Με την πρώτη επιλέγεται η ολοκλήρωση της ειδικότητας, ενώ με την δεύτερη ολοκληρώνει την προετοιμασία του στα τμήματα γενικής παιδείας (τεχνολογική κατεύθυνση) για την διαδικασία πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
3. Στη Α’ και Β’ τάξη προβλέπονται συμπληρωματικά και υποστηρικτικά μέτρα για να αντιμετωπιστούν μαθησιακά ελλείμματα που υπάρχουν σε μέρος των μαθητών.
4. Η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προφανώς θα εναρμονισθεί με το τελικό σύστημα πρόσβασης που θα καθοριστεί μετά την ολοκλήρωση του διαλόγου για το συγκεκριμένο θέμα. Με τα σημερινά δεδομένα προτείνεται:
· Οι απόφοιτοι των τμημάτων ειδικότητας διατηρούν το δικαίωμα που μέχρι σήμερα έχουν των ειδικών εξετάσεων για την εισαγωγή τους στα ΤΕΙ. Τον επόμενο χρόνο, μπορεί εφόσον το επιθυμεί να εγγραφεί στο τμήμα γενικής παιδείας για την συμμετοχή του στις εξετάσεις για την εισαγωγή τους σε σχολές και τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
· Οι απόφοιτοι των τμημάτων γενικής παιδείας, συμμετέχουν στην διαδικασία πρόσβασης ισότιμα με τους μαθητές του Γενικού Λυκείου. Σε περίπτωση αποτυχίας μπορούν να εγγραφούν στο τμήμα ειδίκευσης και επί πλέον να συμμετέχουν στις ειδικές εξετάσεις για την εισαγωγή τους στα ΤΕΙ.
Σημειώνουμε ότι η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πρέπει να γίνεται με τρόπο τέτοιο ώστε να λαμβάνεται υπόψη η πραγματικότητα των δύο κατευθύνσεων και με αριθμό εισακτέων ανάλογα με την πληθυσμιακή συμμετοχή στους δύο κλάδους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
5. Οι ειδικότητες επανεξετάζονται και προσδιορίζονται με βάση τις αναπτυξιακές ανάγκες και σε συνεργασία με τα παραγωγικά Υπουργεία και σύμφωνα με την διαδικασία που προβλέπεται από το ΕΣΣΕΕΚΑ.
6. Τα επαγγελματικά δικαιώματα καθορίζονται παράλληλα με τον καθορισμό των ειδικοτήτων και σε συνεργασία με τα παραγωγικά Υπουργεία.
7. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της ΤΕΕ εκτός από την Γενική Παιδαγωγική επιμόρφωση εστιάζεται σε θέματα σχολικής αποτυχίας και στην ειδική επαγγελματική επιμόρφωση.
8. Η δασκαλοκεντρική μάθηση αντικαθίσταται από την μαθητοκεντρική μάθηση δράσης.
9. Ιδρύονται και λειτουργούν «Πειραματικά Τεχνολογικά Λύκεια» προκειμένου να εξασφαλιστεί ένα πειραματικό εργαλείο για κάθε νέα και καινοτόμα παρέμβαση στα προγράμματα στις μεθόδους και στις διαδικασίες εκπαίδευσης.
10. Ιδρύονται και λειτουργούν « Μεταδευτεροβάθμια τμήματα Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης» ενταγμένα στην λειτουργία του Τεχνολογικού Λυκείου.
11. Το Τεχνολογικό Λύκειο συνδέεται με τους τοπικές ανάγκες και μετατρέπεται σ’ ένα τοπικό πολυδύναμο κέντρο γνώσης στο πλαίσιο της δια βίου Εκπαίδευσης και κατάρτισης.
12. Ενισχύεται ο Θεσμός της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
Κατά την διάρκεια της συζήτησης αναπτύχθηκε γόνιμος διάλογος και κατατέθηκαν γραπτές προτάσεις και απόψεις. Η συζήτηση εστιάστηκε στις παρακάτω θεματικές ενότητες:
· Στο πώς η ΤΕΕ και το Τεχνολογικό Λύκειο θα αποκτήσουν το κύρος που του αναλογεί στην συνείδηση των Ελλήνων πολιτών.
· Στο περιεχόμενο και το σκοπό των τμημάτων μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
· Στις διεξόδους των αποφοίτων του Τεχνολογικού Λυκείου συμπεριλαμβανομένης και τις δυνατότητας προσλήψεων στον δημόσιο τομέα.
· Στη διοίκηση των Τεχνολογικών Λυκείων με επαρκές διοικητικό προσωπικό καθώς επίσης και την αναγκαιότητα επαρκούς διοικητικού σχήματος στην κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας αλλά και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
· Στην αναγκαιότητα αποσαφήνισης στις πολιτικές μας σχετικά με τους στόχους και τον ρόλο του Τεχνολογικού Λυκείου.
· Στη λειτουργία της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, μόνο πλέον στο Τεχνολογικό Λύκειο.
· Στην αναγκαιότητα προσεκτικής μελέτης όσον αφορά την αποκέντρωση αρμοδιοτήτων που αφορούν λειτουργίες της ΤΕΕ.
· Στην αναγκαιότητα καθορισμού των επαγγελματικών δικαιωμάτων.
· Στο σωστό και επαρκή σχεδιασμό των συμπληρωματικών και υποστηρικτικών μέτρων για την κάλυψη των μαθησιακών ελλειμμάτων παράλληλα με την λειτουργία ή αναβάθμιση κατάλληλων δομών που ήδη λειτουργούν ή και λειτουργούσαν (μετά από σχετική αξιολόγηση της μέχρι τώρα πορείας τους).
· Στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
· Στην αναγκαιότητα ικανής χρηματοδότησης και επαρκών υποδομών.
· Στο ρόλο της Αρχικής επαγγελματικής Κατάρτισης σε σχέση με το τμήμα μεταδευτεροβάθμιας Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
· Στην αναγκαιότητα συντονισμού με τα άλλα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης καθώς και με τα παραγωγικά Υπουργεία.
· Στην αναγκαιότητα πιλοτικής εφαρμογής πριν την γενικευμένη εφαρμογή του Τεχνολογικού Λυκείου.
Υπήρξαν και άλλες διαφορετικές προτάσεις σε σχέση με την προτεινόμενη δομή του Τεχνολογικού Λυκείου, οι οποίες όμως μετά την συζήτηση, στις περισσότερες περιπτώσεις μάλλον επιβεβαίωσαν την ορθότητα της πρότασης του Τομέα.
Η Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, Θάλεια Δραγώνα, έκλεισε την συζήτηση κάνοντας μια εμπεριστατωμένη σύνθεση των σημαντικότερων απόψεων, θέσεων και προτάσεων που διατυπώθηκαν από τους 37 περίπου ομιλητές. Σημείωσε ότι η σημερινή συζήτηση ήταν ένα πραγματικό εργαστήριο γνώσης. Διαπίστωσε ότι η αναθεωρημένη πρόταση του Τομέα έχει μεγάλη αποδοχή στους εκπαιδευτικούς αλλά φαίνεται ότι συμπίπτει και με τις θέσεις των περισσοτέρων εκπαιδευτικών φορέων. Επεσήμανε ότι ο διάλογος και η διαβούλευση αποτελούν διαδικασίες οι οποίες έχουν την ίδια αξία όσο και το τελικό αποτέλεσμα. Σημείωσε ότι η τελική πρόταση που παρουσιάστηκε ανήκει σε όλους , γιατί όλοι συνέβαλαν στην διαμόρφωσή της. Δήλωσε ότι ο διάλογος συνεχίζεται με το περιεχόμενο του Τεχνολογικού Λυκείου και κάλεσε όλους να συμμετέχουν σ’ αυτό το δεύτερο μέρος του διαλόγου προκειμένου να επιτύχουμε το ποιοτικό άλμα που είναι ο σκοπός και ο στόχος της πολιτικής του ΠΑΣΟΚ για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση.