Άρθρο για την Παιδεία στον “Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής”

ΣΕΠ 15, 2008

Τι γράμματα μαθαίνουν τα παιδιά*Στην αφετηρία μιας νέας σχολικής χρονιάς, ο ΕΤ και ο ΕΤ.Κ επιχειρούν να καταγράψουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο εκπαιδευτικός χώρος, όχι μόνον όσον αφορά στις σοβαρές ελλείψεις υποδομών που εθιμικά σχεδόν παρατηρούνται, αλλά και αυτά που ανακύπτουν στην καρδιά της μαθησιακής διαδικασίας. Στο τι γράμματα, δηλαδή, μαθαίνουν τα παιδιά μας…

Κοινό μυστικό αποτελεί, άλλωστε, ότι η Παιδεία στην Ελλάδα δεν έχει ανάγκη τις άγονες πολιτικές αντιπαραθέσεις που την αντιλαμβάνονται ως δοκιμαστήριο άσκοπων πολώσεων, αλλά πολιτικές που θα τη βάλουν σε ράγες σύγχρονες, ικανές να μεταφέρουν τα παιδιά μας στο σύγχρονο κόσμο, στις λεωφόρους της γνώσης και της δημιουργικότητας.

Οι «Τάσεις» αυτού του φύλλου, στο πλαίσιο του αφιερώματος που επί μία και πλέον εβδομάδα παρουσιάζουμε, δίνουν το λόγο σε τέσσερα πρόσωπα, επιφορτισμένα ως εκ της θέσεώς τους με τη φροντίδα να μεριμνούν για την άνοδο του επιπέδου των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων.

Ο υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ευριπίδης Στυλιανίδης, η υπεύθυνη του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, Άννα Διαμαντοπούλου, ο αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ, Γρηγόρης Καλομοίρης, και ο πρόεδρος του ΕΣΥΠ, Θάνος Βερέμης, καταθέτουν τις δικές τους διαπιστώσεις και προτάσεις.

Το σύστημα έκλεισε τον κύκλο του

Της ΑΝΝΑΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

Στο «τους» περισπωμένη! Πώς να ξεχαστεί ένα έγκλημα που τιμωρείται με μία ώρα ορθοστασία στο ένα πόδι, με τα χέρια στην έκταση, μπροστά στη σόμπα, την πλάτη γυρισμένη στα 50 τόσα παιδιά της τάξης… Μέσα σε μια γενιά, στη γενιά μας δηλαδή, άλλαξαν πολλά προς τη θετική κατεύθυνση στο χώρο της Παιδείας.

Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι πλέον αυταρχικό, αλλά δεν είναι και δημοκρατικό, με την αξιοκρατία, τους κανόνες και τη συμμετοχή που προδιαθέτει η Δημοκρατία. Δεν υπάρχει πια τιμωρία, αλλά ο μαθητής βρίσκεται κάτω από μόνιμο καθεστώς πίεσης και ανταγωνισμού.

Η περισπωμένη μάς άφησε χρόνους, αλλά η εμμονή στην αποστήθιση εμποδίζει τη κριτική και δημιουργική σκέψη. Οι σόμπες είναι πια στα μουσεία, αλλά οι υπολογιστές δεν έχουν τη θέση που απαιτείται στην τάξη. Έγιναν πολλά αλλά σήμερα το υπάρχον σύστημα έκλεισε τον κύκλο του. Οι χαμηλές επιδόσεις στις διεθνείς αξιολογήσεις για όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος κάνουν επιτακτική την ανάγκη να προχωρήσουν σε μεγάλες ανατροπές με σχέδιο, με χρονοδιάγραμμα και με συναίνεση στην Παιδεία. Χρειαζόμαστε ένα εκπαιδευτικό σύστημα με στόχο ελεύθερους μαθητές που «μαθαίνουν να μαθαίνουν». Ένα σχολείο ανοιχτό, συμμετοχικό, με αξιολόγηση και λογοδοσία, ένα σχολείο που θα προσφέρει στην ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή και την ίδια στιγμή οι μαθητές θα το αγαπούν.

Θα προσπαθήσω με λίγες λέξεις και τίτλους να δώσω επιγραμματικά τις άμεσες δεσμεύσεις του ΠΑΣΟΚ:

– Χρηματοδότηση 5% στην Παιδεία, με δέσμευση ενός (1) δισ. ευρώ για την πρώτη χρονιά διακυβέρνησης.

– Ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στην Α’βάθμια και Β’βάθμια Εκπαίδευση σε μία τριετία, ως άμεση προτεραιότητα.

– Καθιέρωση του ολοήμερου σχολείου ως κανόνα, αλλά με μόνιμους δασκάλους και προετοιμασία των μαθητών στο σχολείο, σε όλες τις περιοχές, με ενιαίο πρόγραμμα που συμπεριλαμβάνει καλλιτεχνικές, αθλητικές και κοινωνικές δραστηριότητες χωρίς ωρομισθίους.

– Πιστοποίηση της γνώσης ξένης γλώσσας και πληροφορικής μέχρι την Γ’ Γυμνασίου, μέσα στο δημόσιο σύστημα.

– Αλλαγή εκπαιδευτικού προγράμματος με στόχο ελεύθερους μαθητές που «μαθαίνουν να μαθαίνουν».

Και βέβαια μία ολοκληρωμένη πολιτική για την καρδιά του εκπαιδευτικού συστήματος -που είναι οι εκπαιδευτικοί- και συμπυκνώνεται στο τρίπτυχο: υποχρεωτική και συνεχής επιμόρφωση, αντικειμενική και αξιοκρατική αξιολόγηση, ικανοποιητική αύξηση αμοιβής.

Θέλουμε ένα δημόσιο αυτοδιοίκητο και ανεξάρτητο πανεπιστήμιο με επαρκή χρηματοδότηση, αξιοκρατία, αξιολόγηση και λογοδοσία.

Με σημαντικές επιδόσεις στην έρευνα (η χρηματοδότησή της πρέπει να φτάσει το 1,6% του ΑΕΠ), με λειτουργική σύνδεση με την αγορά εργασίας. Αυτά σημαίνουν ένα νέο εισαγωγικό σύστημα εξετάσεων που θα εξασφαλίζει την αυτοδυναμία του λυκείου, τη σωστή προπαρασκευή των μαθητών που θέλουν να πάνε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσα στο σχολείο, αντικειμενικές πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά και συμμετοχή των ίδιων των πανεπιστημίων στην εισαγωγή των φοιτητών, με επιλογή μαθημάτων και στάθμιση της βαθμολογίας. Οι παραπάνω αλλαγές πρέπει να συνοδεύονται από αντίστοιχες υποδομές και νέους θεσμούς. Το όραμά μας για την Παιδεία συμπυκνώνεται στις λέξεις: Δημόσια, δωρεάν Παιδεία, υψηλής ποιότητας, ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.

Η κυρία Άννα Διαμαντοπούλου είναι υπεύθυνη Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Άρθρο Άννας Διαμαντοπούλου για τα ΝΕΑ «Ούτε «λαϊκό μέτωπο»  ούτε «τσάι και συναίνεση»

ΔΕΚ 14, 2024

Η Ελλάδα και το Ενεργειακό Τρίλλημα

ΟΚΤ 2, 2024

Εννέα προτάσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της γεωργίας

ΟΚΤ 1, 2024